Verdienmodel met behulp van QR-codes

Duurzame innovatie bij IJsselbiënnale

kunstwerk en QR-code IJsselbiennale

Met een mobiele journey zet kunstroute IJsselbiënnale in op een duurzaam verdienmodel voor toevallige bezoekers.

Door de redactie
Dit artikel is tot stand gekomen door een interview met Guido de Vries (IJsselbiënnale) en Jeroen de Rooij (MIC) in juni 2021.
Dit artikel is gesponsord door MIC.

De IJsselbiënnale is een 120 kilometer lange kunstroute langs 27 verschillende kunstwerken langs de IJssel, die voor het eerst in 2017 en nu weer in 2021 wordt gehouden. In 100 dagen verwacht de IJsselbiënnale 65.000 bezoekers, die naast de buitententoonstelling meerdere programma’s op het gebied van theater, muziek en kunst kunnen bezoeken. Bezoekers kunnen vooraf een gids aanschaffen in de webshop of bij een fysiek afgiftepunt, zodat ze de kunstroute kunnen volgen.

De IJsselbiënnale hoopt in 2021 nieuwe doelgroepen beter te bedienen, maar ook een nieuw verdienmodel te introduceren door gebruik te maken van QR-codes. Deze leiden niet slechts naar een website, maar naar diverse online content in de vorm van foto’s, video’s en geluidsfragmenten. Hiermee wil de IJsselbiënnale duurzamer worden: er zijn namelijk minder bezoekers die afhankelijk zijn van een papieren gids. 

Door een code, uniek voor ieder kunstwerk, te scannen met hun telefoon, krijgen bezoekers toegang tot een gedeelte van de informatie over dat kunstwerk. Tegen betaling van minimaal twee euro kunnen zij meer informatie ontsluiten. Mensen die de papieren gids (€17,50) wel kopen, lopen deze content niet mis: ook in het boekje staan codes die rechtstreeks toegang geven tot de content.