Cursus
Als marketingcommunicatie adviseur of merkspecialist zet je samen met collega’s de merkvisie om naar merkwaarden, de visuele identiteit en campagnes waarmee het merk geladen wordt. Maar hoe krijg je de hele organisatie hierin mee? En hoe zorg je ervoor dat het merk consistent uitgedragen wordt door iedereen?
In deze cursus ga je aan de slag met de merkimplementatie van jouw culturele organisatie. Onder de deskundige leiding van docent Sinja Bloeme leer je hoe je de merkidentiteit en positionering van jouw culturele organisatie op succesvolle wijze overbrengt op publiek, collega’s en stakeholders. Ook werk je aan je vaardigheden om collega’s actief te betrekken bij brandbuilding.
Daarnaast gaan we gezamenlijk de diepte in op het belang van een duurzame merkstrategie. Sinja Bloeme benadrukt het belang hiervan: “De bouw van een sterk merk vereist consistentie en toewijding. Dat is absoluut haalbaar, ook met een bescheiden budget of voor kleine(re) culturele organisaties.”
Na afloop van deze cursus kan je zelf aan de slag met het opstellen of aanscherpen, kaderen, toetsen en uitdragen van de merkvisie van jouw organisatie en weet je hoe je hier intern draagvlak voor creëert.
In de cursus wordt theorie afgewisseld met interactieve discussie, praktische oefeningen en gastsprekers uit de (culturele) praktijk. De volgende onderwerpen maken onder andere deel uit van het programma:
Deze training is bedoeld voor diegenen die hun organisatie willen versterken door het merk een prominente(re) plaats te geven. De cursus is bij uitstek geschikt als je een nieuwe merkpositionering gaat ontwikkelen, recent een (her)positioneringstraject hebt afgerond of een langer bestaande merkpositionering nieuw leven wilt inblazen.
De ontwikkeling van een merkvisie en set merkwaarden is geen onderdeel van de training zelf. Zonder een bestaande merkvisie of een set merkwaarden kunnen organisaties wel deelnemen aan de training; handvatten en tips hoe dit op te stellen en in processen in te richten maken wel onderdeel uit van de training.
Data:
• maandag 4 maart 2024 (10:00 – 16:30 uur, ILFU, Utrecht)
• maandag 25 maart 2024 (10:00 – 16:30 uur, ILFU, Utrecht)
• maandag 22 april 2024 (09:30 – 13:00 uur, online via Zoom)
• dinsdag 14 mei 2024 (09:30 – 13:00 uur, online via Zoom)
• maandag 17 juni 2024 (10:00 – 16:30 uur, ILFU, Utrecht)
Locatie: de training is hybride: drie sessies vinden plaats in ILFU in het centrum van Utrecht, en twee sessies worden online via Zoom gehouden.
Studiebelasting: 29,5 lesuren en ca. 8-10 uur aan huiswerk
Investering:
• 1699 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden ( en profiteer van korting)
• 1349 euro (excl. 21% btw) voor leden
Deze prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties bij de bijeenkomsten op locatie.
De online bijeenkomsten worden opgenomen en deelnemers ontvangen de opnames na afloop van het hele traject. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten op locatie online te volgen.
Helaas, deze cursus is volgeboekt. Meld je aan voor de wachtlijst en krijg een notificatie als er een plek vrijkomt en wanneer we een nieuwe editie organiseren.
Deze training is geschikt voor merk, marketing- en communicatiespecialisten, zowel op het niveau van medewerkers (medior/senior) als managers. Marketeers van zowel kleine als grote organisaties zijn van harte welkom om deel te nemen.
Sinja Bloeme werkte de afgelopen 15 jaar in de commerciële en culturele sector en heeft veel ervaring met het bouwen aan sterke merken door (re)brandings- en (her)positioneringstrajecten, o.a. bij het van Gogh Museum. Momenteel is Bloeme werkzaam als manager marketing & communicatie bij de Oude Kerk Amsterdam en is ze actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad.
Sjoerd van den Berg is senior marketing en communicatie professional bij Phion, orkest van Gelderland en Overijssel. De organisatie is voortgekomen uit een fusie van het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten en opereert sinds 2020 onder de naam Phion. Sjoerd geeft een gastpresentatie over de lopende (merk)trajecten, de stappen die zijn genomen en vervolgprojecten.
Marieke Verhoeven werkt als marketing & communicatiemedewerker bij Universiteitsmuseum Utrecht en neemt je mee in het internal branding traject dat zij leidt bij UMU.
Zeer interessante, leerzame training. Goede opbouw, goede groepsgrootte en zeer kundige docent. Ik heb enorm veel opgestoken en heb veel handvaten om (intern) weer een flinke stap verder te komen.
De cursus biedt veel praktische handvatten om aan de slag te gaan met je merkstrategie en - beleid. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van waar je staat met je organisatie en welke stappen er genomen moeten worden om merk-waardiger te worden en te blijven.
Inspirerende cursus met veel praktijkvoorbeelden. Geeft een duidelijk stappenplan wat er voor nodig is om je merkwaarden te toetsen, kaderen en uit te dragen. Met veel oog voor de praktijk en het creëren van draagvlak binnen je eigen organisatie.