Brandbuilding in de culturele sector

Een sterk merk bouw je niet alleen

#Branding
10 aug 2021

Hoe word je als culturele organisatie een sterk merk? En aan welke randvoorwaarden moeten culturele organisaties voldoen om te investeren in brandbuilding?

Door de redactie

Fotografie

Deze afbeelding is kunstmatig gegenereerd met Midjourney

Sinja BloemeSinja Bloeme werkte de afgelopen 15 jaar in de commerciële en culturele sector en deed veel ervaring op bij het bouwen aan sterke merken door (re)brandings- en (her)positioneringstrajecten. Momenteel is Bloeme werkzaam als manager marketing & communicatie bij de Oude Kerk Amsterdam en is ze actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad.

Op 4 maart 2024 start de Cultuurmarketing cursus brandmanagement, welke wordt gegeven door door Sinja.

De uitgangspunten van brandmanagement zijn universeel toepasbaar, aldus Bloeme. Een cruciaal aspect van branding is de impact van medewerkers, hun gedrag en communicatie op het merk. Dit besef wordt gelukkig steeds breder omarmd door het management en diverse afdelingen binnen organisaties.

Covid zorgde ervoor dat organisaties extra afhankelijk zijn geworden van hun medewerkers om de crisis te doorstaan. Ook heeft het ervoor gezorgd dat organisaties zich meer zijn gaan afvragen wie ze echt zijn en waar ze voor staan. Het is heel belangrijk om deze kernwaarden consistent uit te dragen: “Een aantal organisaties in de culturele sector zijn hier heel goed in geslaagd en komen daardoor ook sterker uit deze crisis. Dat gun ik de hele culturele sector.”

Benut de maatschappelijke rol van culturele instellingen

Hoewel de uitgangspunten hetzelfde zijn, verschilt de uitwerking van brandbuilding wel degelijk. “Wat ik opmerkelijk vind, is de trend dat veel commerciële organisaties er maatschappelijk toe willen doen en dit willen uitdragen. Ze willen laten zien dat ze maatschappelijke impact creëren en voor meer staan dan producten verkopen, winst maken en aandeelhouders tevreden houden. Daar is op zich niets mis mee, maar het moet wel oprecht zijn en ook passen bij het merk.”