Cursus
In deze cursus krijg je handvatten om de merkpositionering van jouw organisatie door te vertalen in marketingcommunicatie en werk je aan jouw vaardigheden om collega’s actiever te betrekken bij brand building.
Als marketeer zet je samen met collega’s de merkvisie om naar merkwaarden, de huisstijl en campagnes waarmee het merk geladen wordt. Maar hoe krijg je de hele organisatie hierin mee? En hoe zorg je ervoor dat het merk consistent uitgedragen wordt?
In deze cursus ga je aan de slag met de merkimplementatie van jouw culturele organisatie. Onder leiding van docent Sinja Bloeme leer je hoe je de positionering van jouw culturele organisatie op succesvolle wijze kunt overbrengen op zowel medewerkers, het publiek als belangrijke stakeholders.
Daarbij kijken we ook samen naar het belang van een duurzame merkstrategie. Sinja Bloeme: “Een sterk merk bouwen vereist consistentie. Het is daarom van belang hierin te investeren. Dat is ook mogelijk met een kleiner budget. In crisistijd worden we gedwongen (extra) goed na te denken over onze toegevoegde waarde en zichtbaarheid, en een connectie met je doelgroep te maken.”
Na afloop van deze cursus kan je zelf aan de slag met het kaderen, toetsen en uitdragen van de merkwaarden van jouw organisatie en weet je hoe je hier intern draagvlak voor creëert.
In de cursus wordt theorie afgewisseld met interactieve discussie, praktische oefeningen en gastsprekers uit de (culturele) praktijk. De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
De cursus is bij uitstek geschikt als je recent een (her)positioneringstraject hebt afgerond of een langer bestaande merkpositionering nieuw leven wilt inblazen. In de cursus wordt er vanuit gegaan dat je een bestaande merkvisie en set merkwaarden hebt om mee te werken: de ontwikkeling hiervan is niet opgenomen in de training.
Deze cursus bestaat uit acht bijeenkomsten, waarvan er twee op locatie in het centrum van Utrecht en zes online plaatsvinden:
De online bijeenkomsten worden opgenomen en deelnemers ontvangen de opnames na afloop van het hele traject. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten op locatie online te volgen.
De studiebelasting bedraagt 29,5 lesuren en ca. 8-10 uur aan huiswerk.
Deze prijzen zijn exclusief BTW en inclusief vegetarische lunch en consumpties bij de bijeenkomsten op locatie.
Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 10 januari 2023 aan te melden.
Deze training is geschikt voor senior marketingcommunicatiemedewerkers en -managers die werkzaam zijn in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector, over beslissingsbevoegdheid beschikken en het merk een grotere rol willen geven binnen de eigen organisatie. Wanneer de visie op het merk ontbreekt (of hier intern geen draagvlak is), raden wij deelname af.
Sinja Bloeme is docent van deze cursus. Momenteel is Sinja werkzaam als manager marketing & communicatie bij de Oude Kerk Amsterdam en is ze actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad. Eerder werkte ze o.a. bij Vereniging Rembrandt, het Scheepvaartmuseum het Van Gogh Museum.
Marieke Verhoeven is gastspreker bij deze cursus. Marieke werkt als marketing & communicatiemedewerker bij Universiteitsmuseum Utrecht en neemt je mee in het internal branding traject dat zij leidt bij UMU.
Miranda de Jong is gastspreker bij deze cursus. Miranda werkt als manager marketing & onderzoek bij Probiblio en neemt je mee in het rebranding traject dat zij met haar team heeft uitgerold bij bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland.
Zeer interessante, leerzame training. Goede opbouw, goede groepsgrootte en zeer kundige docent. Ik heb enorm veel opgestoken en heb veel handvaten om (intern) weer een flinke stap verder te komen.
De cursus biedt veel praktische handvatten om aan de slag te gaan met je merkstrategie en - beleid. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van waar je staat met je organisatie en welke stappen er genomen moeten worden om merk-waardiger te worden en te blijven.
Inspirerende cursus met veel praktijkvoorbeelden. Geeft een duidelijk stappenplan wat er voor nodig is om je merkwaarden te toetsen, kaderen en uit te dragen. Met veel oog voor de praktijk en het creëren van draagvlak binnen je eigen organisatie.