Brandmanagement - Cultuurmarketing

Brandmanagement

Training brandmanagement voor culturele organisaties
Leergang
8 dagdelen (in oktober t/m december)

In deze leergang krijg je handvatten om de merkpositionering van jouw organisatie door te vertalen in marketingcommunicatie en werk je aan jouw vaardigheden om collega’s actiever te betrekken bij brand building.

Startdatum: 25 oktober 2021 (13:30 - 17:00)
Locatie: online via Zoom
Ledentarief (excl. BTW)
€ 1150
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 1350

Als marketeer zet je samen met collega’s de merkvisie om naar merkwaarden, de huisstijl en campagnes waarmee het merk geladen wordt. Maar hoe krijg je de hele organisatie hierin mee? En hoe zorg je ervoor dat het merk consequent uitgedragen wordt?

In deze leergang ga je aan de slag met de merkimplementatie van jouw culturele organisatie. Onder leiding van docent Sinja Bloeme leer je hoe je de positionering van jouw culturele organisatie op succesvolle wijze kunt overbrengen op zowel medewerkers, het publiek als belangrijke stakeholders.

Daarbij kijken we ook samen naar het belang van een duurzame merkstrategie. Sinja Bloeme: “Een sterk merk bouwen vereist consistentie. Het is daarom van belang hierin te investeren. Dat is ook mogelijk met een kleiner budget. In crisistijd worden we gedwongen (extra) goed na te denken over onze toegevoegde waarde en zichtbaarheid, en een connectie met je doelgroep te maken.”

Inhoud

In de leergang wordt theorie afgewisseld met interactieve discussie, praktische oefeningen en gastsprekers uit de (culturele) praktijk. De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Wat maakt een sterk merk?
  • De basis op orde: de belangrijkste begrippen en theorieën
  • Internal branding en de rol van de marketeer: een merk bouwen doe je samen
  • Het structureel laden van het merk
  • De relatie tussen branding en communicatie: doorvertaling van merkwaarden in huisstijl & tone-of-voice
  • Merkevaluatie: hoe je de cyclus gaande houdt

De leergang is bij uitstek geschikt als je recent een (her)positioneringstraject hebt afgerond of een langer bestaande merkpositionering nieuw leven wilt inblazen. In de leergang wordt er vanuit gegaan dat je een bestaande merkvisie en set merkwaarden hebt om mee te werken: de ontwikkeling hiervan is niet opgenomen in de training.

Data

De leergang bestaat uit 8 dagdelen, verdeeld over blokken van een maandagmiddag (13:30 – 17:00) en woensdagochtend (9:30 – 13:00) in dezelfde week:

  • maandag 25 oktober & woensdag 27 oktober
  • maandag 15 november  & woensdag 17 november
  • maandag 6 december & woensdag 8 december
  • maandag 10 januari & woensdag 12 januari

Alle bijeenkomsten vinden online plaats via Zoom. In samenspraak met de deelnemers en docent kan er voor worden gekozen om één of meerdere sessies fysiek te laten plaatsvinden in Amsterdam of Utrecht.

Prijzen

Deze prijzen zijn exclusief BTW.

meld je aan

Doelgroep

Deze training is geschikt voor senior marketingcommunicatiemedewerkers en -managers die werkzaam zijn in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector, over beslissingsbevoegdheid beschikken en het merk een grotere rol willen geven binnen de eigen organisatie. Wanneer de visie op het merk ontbreekt (of hier intern geen draagvlak is), raden wij deelname af.

Docent

Sinja Bloeme is docent van deze leergang. Momenteel is Sinja werkzaam als manager marketing & communicatie bij de Oude Kerk Amsterdam en is ze actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad. Eerder werkte ze o.a. bij Vereniging Rembrandt en het Van Gogh Museum.

Ervaringen van deelnemers

Theater Utrecht
Pieta Koopman
Een goede training met een fijne docent waar je veel kennis opdoet over hoe je verder kunt bouwen aan je eigen merk.
Het Filiaal theatermakers
Frederique Josemans
Ik was verbaasd dat ik in zo'n korte periode, zoveel kennis op kon doen. De training geeft je alle bagage die je nodig hebt om met je merk aan de slag te gaan.
Vereniging Hendrick de Keyser
Cunera Vergeer
Je kunt direct aan de slag: je ziet tijdens de training jouw eigen merk groeien!