Workshop
Als marketeer in de culturele sector werk je dagelijks met diverse databronnen, zoals Google Analytics, CRM-systemen en social media-statistieken. Maar hoe breng je al deze gegevens overzichtelijk samen? En hoe presenteer je deze cijfers op een overtuigende manier aan je collega’s en interne stakeholders?
In deze praktijkgerichte workshop leer je hoe je met Google Looker Studio je marketing- en salesdata omzet in visueel sterke dashboards. Je ontdekt hoe dashboards niet alleen inzicht geven, maar ook richting kunnen geven aan je marketingstrategie.
Je werkt aan een eigen dashboard waarin je bijvoorbeeld websiteverkeer visualiseert en leert hoe je interactieve elementen zoals filters toepast. Ook krijg je inzicht in hoe je externe databronnen – zoals ticketinggegevens, ledendata of social media-statistieken – via handmatige Excel-exports kunt inzetten. Zo zet je een eerste stap richting datablending, zonder afhankelijk te zijn van betaalde koppelingen.
Na de workshop ontvang je verdiepingsmateriaal om zelfstandig verder te bouwen aan je dashboard. Ook volgt een online terugkomsessie, waarin je samen met de docent en groep reflecteert op je aanpak, mogelijke knelpunten en vervolgstappen.
Deze workshop is ideaal voor junior en medior marketing- en communicatiemedewerkers in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector, evenals zelfstandige professionals. Je krijgt de tools en kennis om data effectiever in te zetten en je impact binnen de culturele sector te vergroten.
Voorafgaand aan de workshop ontvang je enkele korte tutorials over Google Looker Studio en datavisualisatie. Deze tutorials dien je vooraf door te nemen, zodat iedereen goed voorbereid aan de workshop begint en we samen met dezelfde basiskennis starten. Basiskennis van Google Analytics is vereist. Zorg er ook voor dat je toegang hebt tot Google Analytics en Looker Studio om optimaal deel te nemen aan de praktische oefeningen tijdens de training.
Jessie is een enthousiaste digitale duizendpoot. Sinds 2013 helpt zij bedrijven met hun online zichtbaarheid in onder andere bioscoopexploitatie, retail en de veterinaire industrie. Met regelmaat geeft zij trainingen op het gebied van online marketing.
Lees meerDonderdag 22 januari 2026 (10:00u – 16:30u) in Utrecht.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om je voor 22 december aan te melden.
Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
automatisch van €230 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden.
Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.
Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.
Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.
Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of service@cultuurmarketing.nl
Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.
Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.
Tijdens de workshop heb ik genoeg handvatten en tips gekregen om zelfstandig aan de slag te gaan. Ook na de workshop is er gelegenheid om vragen te stellen als je er niet uitkomt. Aanrader!
De uitleg en begeleiding van Jessie was zeer waardevol, duidelijk en gemakkelijk in de praktijk toe te passen. De cursus was nooit saai en er werd goed voor ons gezorgd :)
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.