Workshop

Dashboarding en datavisualisatie voor cultuurmarketeers

Dashboarding marketing cijfers overleg

Ontwikkel visuele dashboards met Google Looker Studio voor heldere marketingrapportages en strategische beslissingen.

Startdatum

Donderdag 12 december 2024

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €629 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €379 (excl. 21% btw)

    Als marketeer in de culturele sector werk je dagelijks met diverse databronnen, zoals Google Analytics, CRM-systemen en social media-statistieken. Maar hoe breng je al deze gegevens overzichtelijk samen? En hoe presenteer je deze cijfers op een overtuigende manier aan je collega’s en interne stakeholders? 

    In deze praktijkgerichte workshop leer je hoe je met dashboarding en datavisualisatie jouw marketing- en salesdata omzet in visueel aantrekkelijke en overtuigende dashboards. Met Google Looker Studio ontdek je hoe je deze gegevens omzet in informatieve dashboards die je marketinginspanningen optimaliseren en je beter laten inspelen op bezoekersgedrag.

    Tijdens de workshop werk je aan een eigen dashboard waarin je bijvoorbeeld websiteverkeer visualiseert en filtert voor snelle inzichten. Daarnaast leer je hoe je andere databronnen, zoals ticketing- en CRM-systemen, kunt integreren. De workshop wordt afgesloten met een online terugkomsessie op dinsdag 21 januari 2025, waarin je samen met de groep en de docent dieper ingaat op vragen die ontstaan zijn bij het verder ontwikkelen van je dashboard.

    Na deze workshop

    • Begrijp je de essentie van datavisualisatie en hoe dashboards de marketingstrategie kunnen versterken. 
    • Selecteer en implementeer je de juiste KPI’s in Looker Studio. 
    • Integreer je data uit Google Analytics en externe data-exports in je dashboards.
    • Deel je inzichten eenvoudig met collega’s en verwerk je rapportages in jouw workflow. 
    • Vertrek je met een functioneel webverkeer-dashboard dat direct inzetbaar is en optimaal gebruikmaakt van interactieve elementen zoals filters.

    Programma

    In deze praktijkgerichte workshop versterk je jouw dashboard-vaardigheden. Met een combinatie van theorie, praktijkoefeningen en culturele data voorbeelden leer je technieken die direct toepasbaar zijn om Looker Studio optimaal in te zetten. De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Het belang van dashboards in data-driven marketing.
    • De (gemiste) kansen van datavisualisatie in culturele organisaties.
    • Basisprincipes van datavisualisatie en storytelling om data overtuigend te presenteren.
    • Start met Looker Studio: verbind gegevensbronnen, verken basisfunctionaliteiten en pas standaard templates aan.
    • Bouw een gepersonaliseerd marketing dashboard: integreer o.a. Google Analytics voor inzicht in jouw websiteverkeer.
    • Tips en tricks voor het optimaliseren van jouw dashboard.
    • Inzichten delen en samenwerken binnen Looker Studio.

    Voor wie?

    Deze workshop is ideaal voor junior en medior marketing- en communicatiemedewerkers in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector, evenals zelfstandige professionals. Je krijgt de tools en kennis om data effectiever in te zetten en je impact binnen de culturele sector te vergroten.

    Voorbereiding & verdieping

    Voorafgaand aan de workshop ontvang je enkele korte tutorials over Google Looker Studio en datavisualisatie. Deze tutorials dien je vooraf door te nemen, zodat iedereen goed voorbereid aan de workshop begint en we samen met dezelfde basiskennis starten. Basiskennis van Google Analytics is vereist. Zorg er ook voor dat je toegang hebt tot Google Analytics en Looker Studio om optimaal deel te nemen aan de praktische oefeningen tijdens de training.

    Docent

    Jessie de Booij

    Jessie is een enthousiaste digitale duizendpoot. Sinds 2013 helpt zij bedrijven met hun online zichtbaarheid in onder andere bioscoopexploitatie, retail en de veterinaire industrie. Met regelmaat geeft zij trainingen op het gebied van online marketing.

    Lees meer

    Datum & locatie

    Donderdag 12 december 2024 (10:00u – 16:30u) in Utrecht.

    Online terugkomsessie: onderdeel van de workshop is een terugkomsessie via Zoom op dinsdag 23 januari 2025 (15:30u – 16:30u)

    Prijzen & aanmelden

    • De workshop is inclusief consumpties, vegetarische lunch & afsluitende borrel.

    € 629 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 379 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €250 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 12 november 2024 aan te melden.

    Ervaringen bij Cultuurmarketing

    Portret Ronnie Kroes
    zzp
    Ronnie Kroes
    Bijleren en netwerken, ideale combinatie die Cultuurmarketing online en offline biedt.
    Het Nationale Theater
    Martijn Westerop
    Marketing voor culturele instellingen is zo’n bijzondere tak van sport – dan is het fijn om te kunnen terugvallen op de kennis en het netwerk van Cultuurmarketing.
    Kunstbende
    Janneke Moerel
    Cultuurmarketing houdt me scherp en on track: van actuele Keukengeheimen tot langere cursussen die impact hebben op mijn strategie, ik kan niet zonder!


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.