Cursus
In 2024 is het marketing vakgebied onlosmakelijk verbonden met data. Digitalisering van ticketverkoop, de uitgebreide opties in online marketing en de opkomst van AI en machine learning hebben de mogelijkheden van data-analyse en -toepassing binnen jouw functie enorm vergroot.
Het gebruiken van relevante data is essentieel voor een toekomstbestendige organisatie. Klanten zijn al gewend om persoonlijke en relevante informatie te ontvangen in hun interactie met merken. Daarnaast wordt ook intern in toenemende mate verwacht dat je kunt aantonen hoe jouw activiteiten bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Kortom: als marketeer ontkom je er niet aan om te werken aan de datavolwassenheid van jouw organisatie.
In drie maanden werk je stapsgewijs aan een datagedreven actieplan. Je verkent niet alleen welke data je kunt verzamelen, maar leer je ook kritisch te bevragen hoe je data effectief inzet, zodat je op een efficiënte en verantwoorde manier met data omgaat. Ook leer je hoe je data vertaalt in waardevolle inzichten en marketingstrategieën en -acties die direct toepasbaar zijn voor jouw culturele organisatie. Denk hierbij aan een klantwaarde-analyse voor gerichte doelgroepsegmentatie of leren voorspellen wanneer klanten uitstromen.
In deze meerdaagse training werk je aan jouw vaardigheden op het gebied van datagedreven werken. De cursus heeft een combinatie van theorie, inspirerende voorbeelden binnen en buiten de cultuursector, uitwisseling met andere deelnemers en het ontwikkelen van een pilotproject. De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
Studiebelasting: ca. 4 uur huiswerk per week, afhankelijk van de grootte van jouw plan van aanpak.
De training is geschikt voor medior en senior marketingcommunicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die willen begrijpen hoe je data kunt inzetten voor een effectieve marketingstrategie. Het is voor deelname niet noodzakelijk om over ticketingdata te beschikken: iedere deelnemer onderzoekt voor diens eigen organisatie welke informatie bruikbaar is en/of beschikbaar gesteld kan worden.
Wil je als voorproefje op deze cursus alvast aan de slag met jouw praktische vaardigheden? Bekijk dan ook de praktische workshop In één dag behandelen we de basisprincipes van segmenteren. Na afloop weet je welke variabelen relevant en bruikbaar zijn voor jouw organisatie en hoe je dit kunt toepassen voor meer persoonlijke communicatie.
Joyce is een ervaren freelance marketing- en salesmanager in de cultuur- en leisuresector (o.a. voor MOJO, Albert Verlinde Theater en Studio 100 Benelux). In 2020 rondde zij de post-HBO opleiding ‘Data Driven Strategie & Organisatie’ af aan Beeckesteijn Business School. Joyce is gedreven om databedreven werken in de cultuursector naar een hoger niveau te tillen door kennis én praktijkervaring te delen als hoofddocent bij deze cursus en door op freelance basis culturele organisaties bij te staan in strategisch (data)advies en implementatie.
Lees meerSara is de tweede docent van deze cursus. Zij is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, waarbij ze ervaring heeft in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en de vertaalslag te maken van inzicht naar strategie.
Lees meerLaurine van de Wiel is senior marketing adviseur bij het Van Gogh Museum. Vanuit die rol houdt ze zich bezig met bezoekersbeleving, publieksonderzoek en doelgroepsegmentatie.
Lees meerLocatie: drie sessies vinden plaats op locatie in Utrecht bij ILFU en drie sessies worden online gefaciliteerd via Zoom.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om voor 7 oktober aan te melden.
Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
automatisch van €450 korting op.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden.
Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.
Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.
Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.
De sessies van online trainingen worden live gegeven door onze docenten via Zoom. Tijdens deze sessies is er veel interactie en ruimte om vragen te stellen. Online workshops worden ook opgenomen, zodat je de stof op een later moment kan terugkijken. De opnamen ontvang je na afloop van de training.
Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]
Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.
Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.
Je leert theoretische en praktische handvatten waarmee je de organisatie mee kan krijgen in het belang van dataverzameling en analyse.
Een zee aan waardevolle theorie die heel concreet naar de realiteit kan worden vertaald.
Omdat je in deze cursus een eigen casus oppakt, train je ook met de stof die in de lessen wordt behandeld. Heel interessant en het leverde mooie inzichten op.
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.