In 2024 is het marketing vakgebied onlosmakelijk verbonden met data. Digitalisering van ticketverkoop, de uitgebreide opties in online marketing en de opkomst van AI en machine learning hebben de mogelijkheden van data-analyse en -toepassing binnen jouw functie enorm vergroot.
Het gebruiken van relevante data is essentieel voor een toekomstbestendige organisatie. Klanten zijn al gewend om persoonlijke en relevante informatie te ontvangen in hun interactie met merken. Daarnaast wordt ook intern in toenemende mate verwacht dat je kunt aantonen hoe jouw activiteiten bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Kortom: als marketeer ontkom je er niet aan om te werken aan de datavolwassenheid van jouw organisatie.
In drie maanden werk je stapsgewijs aan een datagedreven actieplan. Je verkent niet alleen welke data je kunt verzamelen, maar leer je ook kritisch te bevragen hoe je data effectief inzet, zodat je op een efficiënte en verantwoorde manier met data omgaat. Ook leer je hoe je data vertaalt in waardevolle inzichten en marketingstrategieën en -acties die direct toepasbaar zijn voor jouw culturele organisatie. Denk hierbij aan een klantwaarde-analyse voor gerichte doelgroepsegmentatie of leren voorspellen wanneer klanten uitstromen.
✓ Weet je hoe data kan bijdragen aan het realiseren van zowel marketing- als organisatiebrede doelstellingen;
✓ Weet je waar jou organisatie nu staat op het gebied van dataverzameling, -analyse en -toepassing én waar je naartoe wilt groeien;
✓ Heb je ervaring opgedaan met het bekijken van datasets, kan je deze omzetten naar inzichten en hier concrete marketingacties aan verbinden;
✓ Vertrek je met een actieplan voor een datagedreven pilotproject binnen jouw marketingstrategie,
✓ Heb je handvatten om datagedreven werken (én jouw nieuwe vaardigheden) breder te integreren in de organisatie in de komende twee tot drie jaar.
In deze meerdaagse training werk je aan jouw vaardigheden op het gebied van datagedreven werken. De cursus heeft een combinatie van theorie, inspirerende voorbeelden binnen en buiten de cultuursector, uitwisseling met andere deelnemers en het ontwikkelen van een pilotproject. De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
Data:
• 7 november 2024 (10:00 – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)
• 14 november 2024 (10:00 – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)
• 28 november 2024 (9:30 – 12:30 uur, online)
• 19 december 2024 (9:30 – 12:30 uur, online)
• 23 januari 2025 (9:30 – 12:30 uur, online)
• 13 februari 2025 (10:00 – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)
Locatie: op locatie in Utrecht bij ILFU en online via Zoom
Studiebelasting: 28,5 lesuren en ca. 4 uur huiswerk per week, afhankelijk van de grootte van jouw plan van aanpak.
Investering:
• 2179 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden ( en profiteer van korting)
• 1729 euro (excl. 21% btw) voor leden
Deze prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties bij de bijeenkomsten op locatie.
Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 1 oktober 2024 aan te melden. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten op locatie online te volgen.
De training is geschikt voor medior en senior marketingcommunicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die willen begrijpen hoe je data kunt inzetten voor een effectieve marketingstrategie. Het is voor deelname niet noodzakelijk om over ticketingdata te beschikken: iedere deelnemer onderzoekt voor diens eigen organisatie welke informatie bruikbaar is en/of beschikbaar gesteld kan worden.
Wil je als voorproefje op deze cursus alvast aan de slag met jouw praktische vaardigheden? Bekijk dan ook de praktische workshop In één dag behandelen we de basisprincipes van segmenteren. Na afloop weet je welke variabelen relevant en bruikbaar zijn voor jouw organisatie en hoe je dit kunt toepassen voor meer persoonlijke communicatie.
Joyce van Lievenoogen is een ervaren freelance marketing- en salesmanager in de cultuur- en leisuresector (o.a. voor MOJO, Albert Verlinde Theater en Studio 100 Benelux). In 2020 rondde zij de post-HBO opleiding ‘Data Driven Strategie & Organisatie’ af aan Beeckesteijn Business School. Joyce is gedreven om databedreven werken in de cultuursector naar een hoger niveau te tillen door kennis én praktijkervaring te delen als hoofddocent bij deze cursus en door op freelance basis culturele organisaties bij te staan in strategisch (data)advies en implementatie.
Sara Oomen is de tweede docent van deze cursus. Zij is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, waarbij ze ervaring heeft in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en de vertaalslag te maken van inzicht naar strategie.
Laurine van de Wiel is senior marketing adviseur bij het Van Gogh Museum. Vanuit die rol houdt ze zich bezig met bezoekersbeleving, publieksonderzoek en doelgroepsegmentatie.
Fotocredit: Nattida-Jayne Kanyachalao
Je leert theoretische en praktische handvatten waarmee je de organisatie mee kan krijgen in het belang van dataverzameling en analyse.
Een zee aan waardevolle theorie die heel concreet naar de realiteit kan worden vertaald.
Omdat je in deze cursus een eigen casus oppakt, train je ook met de stof die in de lessen wordt behandeld. Heel interessant en het leverde mooie inzichten op.