Segmenteren kun je leren

Workshop
1 oktober 2024 (10:00 - 17:00)

Benader jij je publiek over het algemeen op één en dezelfde manier? In deze workshop leer je hoe je met data-analyse de eerste stappen zet naar een gepersonaliseerde communicatie-aanpak.

Startdatum: 1 oktober 2024 (10:00 - 17:00)
Locatie: Utrecht
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 629
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 379

Segmenteren is een manier om jouw bezoekers op te delen in kleinere groepen met overeenkomende kenmerken, zoals aankoopgedrag, leeftijd of smaak. Dit geeft niet alleen nieuwe inzichten, maar ook handvatten om relevanter en meer service-gericht te communiceren. Ook helpt differentiatie in communicatie om een breder publiek te bereiken. Immers: een one-size-fits-all aanpak is niet écht relevant voor iedereen.

Als marketeer in de cultuursector kan het lastig zijn om de stap te zetten naar een gepersonaliseerde communicatie-aanpak door uitdagingen op het gebied van tooling, vaardigheden en tijd. In deze workshop leer je wat jouw volgende (kleine) stappen kunnen zijn op het gebied van segmenteren. We gaan daarbij in op bruikbare segmentatiemethoden voor culturele organisaties, zodat je zelf kunt beslissen wat het beste past bij jouw organisatie.

Na deze workshop

✓ Begrijp je het principe achter segmenteren;
✓ Weet je wanneer segmenteren zinvol én haalbaar is en wanneer niet;
✓ Ken je de bruikbare variabelen voor jouw organisatie;
✓ Weet je hoe je onderzoek benut voor het verrijken van jouw data;
✓ Kun je externe segmentatiemodellen op waarde schatten voor jouw organisatie;
✓ Heb je geoefend met datasets segmenteren o.b.v. één of meerdere variabelen;
✓ Vertrek je met concrete ideeën voor toepassing in jouw werk.

Programma

De workshop combineert theorie met praktische opdrachten die je direct kunt toepassen op jouw eigen organisatie. Er is voldoende ruimte voor interactie en discussie, zodat we van en met elkaar leren. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Waarom aan de slag met segmenteren?
  • Het verschil tussen marktsegmentatie, persona’s en klantsegmentatie
  • Toepasbare variabelen in de cultuursector: o.a. frequentie, recentheid, taal, levensfase en smaak
  • Criteria voor een goede segmentatie
  • Diverse toepassingsgebieden: van onderzoek tot online marketing tot programmering
  • Analyse en rapportage: dashboards, Excel en andere tools
  • Inspiratie d.m.v. praktijkvoorbeelden uit de cultuursector

Praktische details

Datum: dinsdag 1 oktober 2024 (10:00 – 17:00 uur)

Locatie: op locatie in Utrecht

Studiebelasting: 7 uur

Investering:

  • 629 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
  • 379 euro (excl. 21% btw) voor leden

Deze prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties.

Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 1 september 2024 aan te melden. Het is niet mogelijk om de workshop online te volgen.

meld je aan

Voor wie?

Deze workshop is geschikt voor marketeers die nu nog grotendeels een one-size-fits-all aanpak hanteren in communicatie, maar denken dat er meer inzit. Het is handig als je beschikt over klantdata, afkomstig uit bijvoorbeeld e-mailmarketing, publieksonderzoek of ticketing.

Wil je meer stappen zetten op het gebied van datagedreven werken? Bekijk dan ook de meerdaagse training Datagedreven werken in de cultuursector. Deze training is complementair aan deze praktische workshop.

Docent

Sara Oomen is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, met ervaring in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en maakt graag de vertaalslag van inzicht naar strategie.

 

Fotocredit header: Nattida-Jayne Kanyachalao

Ervaringen bij Cultuurmarketing

Het Nationale Theater
Martijn Westerop
Marketing voor culturele instellingen is zo’n bijzondere tak van sport – dan is het fijn om te kunnen terugvallen op de kennis en het netwerk van Cultuurmarketing.
zzp
Ronnie Kroes
Bijleren en netwerken, ideale combinatie die Cultuurmarketing online en offline biedt.
Kunstbende
Janneke Moerel
Cultuurmarketing houdt me scherp en on track: van actuele Keukengeheimen tot langere cursussen die impact hebben op mijn strategie, ik kan niet zonder!