Event

Effectief prijsbeleid bij Het Concertgebouw

Benieuwd hoe je op slimme wijze jouw cultureel aanbod kunt prijzen? Ga mee op bezoek naar Het Concertgebouw en leer van hun onderzoek naar en implementatie van een effectief prijsbeleid.

Startdatum

Maandag 27 november 2023

Tijden

14:00 - 17:00 uur

Locatie

Het Concertgebouw (Concertgebouwplein 10, Amsterdam)

Investering

Regulier tarief: €149 (excl. btw)
Ledentarief: €79 (excl. btw)

    In de cultuursector wordt de P van prijs in de marketingmix vaak onderschat of ligt deze buiten de invloed van marketeers. Tijdens dit event geven de marketeers van het Concertgebouw inzicht in dit belangrijke onderdeel van hun marketingcommunicatiestrategie.

    Om meer handvatten te krijgen in hoe je de juiste prijs bepaalt voor een concert, liet Het Concertgebouw het afgelopen jaar een onderzoek uitvoeren door pricing- en consultancybureau Simon-Kucher. Daarbij is onder meer onderzocht wat de betalingsbereidheid is van de klant. Ook is gekeken aan de hand van data-analyse welke stoelen het best verkopen in de zaal en of dat overeenkomt met de bestaande rangindeling en welke trends er zijn bij concertzalen in het buitenland.

    Tijdens dit event krijg je een rondleiding door Het Concertgebouw en leer je van Hoofd marketing, communicatie & verkoop Job Noordhof en marketeers Saskia Roggeveen & Fabian Jon Ming over pricing en de uitdagingen daarvan. Met nuttige tips en inzichten, maar ook over wat er nog beter kan.

    Noordhof, Roggeveen en Jon Ming delen de belangrijkste resultaten van dit onderzoek. Ook lichten zij de genomen vervolgstappen toe: van de implementatie van nieuwe plattegronden en aangepaste prijzen tot de kansen voor dynamic pricing en de resultaten tot nu toe. Daarbij lichten ze ook de balans toe tussen het willen maximaliseren van de omzet en tegelijkertijd toegankelijk blijven voor een breed publiek.

    Aanmelden

    De deelnametarieven zijn exclusief btw en inclusief consumpties en afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur:

    meld je aan

    Doelgroep

    Dit event is geschikt voor marketingcommunicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die graag meer willen leren over het bepalen van de juiste prijsstrategie voor culturele evenementen en daarbij inzicht willen krijgen in de specifieke uitdagingen en kansen binnen deze sector. Of je nu werkzaam bent in een concertzaal, theater, museum of andere culturele instelling, deze bijeenkomst biedt waardevolle informatie en praktische inzichten om effectieve prijsbeslissingen te nemen en zo zowel de omzet te optimaliseren als een breed publiek aan te trekken.

    Sprekers

    Job NoordhofJob Noordhof
    Job Noordhof is sinds 2018 Hoofd Marketing, Communicatie en Verkoop bij Het Concertgebouw in Amsterdam. Na zijn studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam werkte hij enige jaren als projectmanager bij consultancybureau Dutch. In 2013 maakte hij de overstap naar de culturele sector en werd hij Hoofd Marketing, Verkoop en Sponsoring bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Naast zijn werk bij Het Concertgebouw is Job een van de initiatiefnemers van het festival SOUK Amsterdam Arabic Festival, en bestuurslid van Stichting Vondelpark Openluchttheater.  

    Saskia RoggeveenSaskia Roggeveen
    Saskia Roggeveen is Manager Marketing bij Het Concertgebouw en is daarnaast sinds 1 september 2012 verantwoordelijk voor de marketing van de ZomerConcerten. Daarvoor heeft ze bij het Holland Festival gewerkt, is zakelijk leider geweest van een theatergezelschap en was Manager Marketing en Fondsenwerving bij Save the Children.

    Fabian Jon MingFabian Jon Ming
    Fabian Jon Ming is sinds 2018 marketeer bij Het Concertgebouw. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de promotie van concerten en coördineert hij overkoepelende merkcampagnes. Hiervoor werkte hij bij cultureel organisatiebureau Artifex als coördinator marketing en communicatie van het toen net gelanceerde Amsterdam Light Festival en de zomerprogrammering van Paleis Soestdijk. Fabian is tevens lid van de programmaraad van Cultuurmarketing en bestuurslid/waarnemend penningmeester bij stichting New Music Now.