Workshop

Efficiënter werken met AI

Ontdek hoe jij als marketeer Artificial Intelligence kan inzetten om efficiënter te werken.

Startdatum

Dinsdag 20 mei 2025

Tijden

10:00 - 17:00 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €649 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €395 (excl. 21% btw)

    AI-toepassingen worden in sneltreinvaart geoptimaliseerd en beschikbaar gesteld. Deze technologische verschuiving zal, vergelijkbaar met de impact van het internet, aanzienlijke gevolgen hebben voor ons dagelijks én werkend leven. Hoog tijd voor cultuurmarketeers om de kansen van AI toe te passen op hun werkzaamheden.

    In deze workshop maak je kennis met kunstmatige intelligentie en machine learning. Je leert de basistechnieken en de juiste terminologie te gebruiken, zodat je AI kan inzetten voor (het optimaliseren van) marketingcommunicatiewerkzaamheden. Dit doe je aan de hand van kant-en-klare tools, die je onder andere helpen bij A/B testen, het genereren van koppen, het sneller researchen en groeperen van evaluaties. Daarnaast leer je hoe AI je helpt om ‘out of the box’ te denken.

    Na deze workshop

    • Begrijp je de kansen en risico’s van AI in je dagelijkse werk.
    • Vergroot je je creativiteit en innovatief denkvermogen met behulp van AI.
    • Heb je geoefend met het schrijven van effectieve AI-prompts.
    • Leer je hoe je AI-gestuurde tools direct toepast in je marketingactiviteiten.
    • Vertrek je met nieuwe inspiratie en vertrouwen om de juiste tools voor jouw organisatie verder te verkennen.

    Programma

    In de workshop worden theorie en praktijk gecombineerd. De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Definities van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (MI)
    • Belang van AI en MI voor de culturele sector
    • AI prompting
    • De ethiek van AI
    • Kennismaking met relevante AI-tools zoals ChatGPT, Copilot, Perplexity.ai en meer

    Naast bovenstaande thema’s is er ruimte om jouw eigen vragen in te brengen.

    Voor wie?

    Deze workshop is ideaal voor marketing- en communicatiemedewerkers in de Vlaamse en Nederlandse culturele sector die willen verkennen hoe AI hun werk kan ondersteunen. Of je nu alleen of in een klein team verantwoordelijk bent voor de marketingcommunicatie, deze workshop helpt je om de mogelijkheden van AI te ontdekken en toe te passen binnen jouw organisatie. Technische kennis is niet vereist; een nieuwsgierige mindset en interesse in innovatie zijn voldoende.

    Docent

    Laurens Vreekamp

    Laurens is journalist, trainer, design thinker en oprichter van de Future Journalism Today Academy. Voorheen was hij News Lab Teaching Fellow voor Google en docent-onderzoeker User Experience Design aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Als researcher, docent en designer werkte hij onder meer voor RTL Nieuws, Nu.nl, FD, Het Parool en NPO Radio 1. In 2022 kwam zijn boek over AI en machine learning uit: The Art of AI.

    Lees meer

    Datum & locatie

    Dinsdag 20 mei 2025 (10:00 – 17:00u) in Utrecht.

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we je aan voor 20 april aan te melden.

    Prijzen & aanmelden

    Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.

    € 649 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 395 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €254 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    Logo Het Nieuwe Instituut
    Het Nieuwe Instituut
    Jessica Dohmen - Verboom
    AI is niet meer iets van de toekomst, het is hier! Laurens geeft ontzettend veel praktijkvoorbeelden waar je makkelijk zelf mee aan de slag kunt, maar ook je team en andere collega's. Een aanrader!
    Akoesticum
    Els Hoften
    Een hele handige training om te volgen! Je leert zowel over de theorie achter AI en machine learning, als over de inzet van verschillende tools in de praktijk.
    Cultuur+Ondernemen
    Christianne Rugl
    Laurens inspireerde met levendige voorbeelden en zette je als deelnemer stevig aan het werk. De focus op AI theorie in de ochtend en de praktijkmiddag maakt het een verrijkende ervaring!


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.