Wees niet bang voor kunstmatige intelligentie: omarm het.

AI: de nieuwe assistent van de cultuurmarketeer?

De (verwachte) impact van artificiële intelligentie op verschillende industrieën valt niet te ontkennen. Maar hoe zit het met de invloed op de werkzaamheden van de cultuurmarketeer?            

Portretfoto Pip Manders
Door Pip Manders
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Deze afbeelding is gemaakt met DALL-E

 

 

AI-toepassingen worden in sneltreinvaart geoptimaliseerd en publiekelijk beschikbaar gesteld. In september 2022 zorgde OpenAI – een Amerikaans AI onderzoeks- en implementatiebedrijf – dat iedereen toegang kreeg tot DAll-E (AI-systeem dat realistische afbeeldingen en kunst kan maken op basis van een beschrijving in taal) en in december de veelbesproken chatbot ChatGPT. Deze technologische shift zal net als de komst van het internet een grote impact hebben op ons dagelijkse leven en daarmee ook op het bedrijfsleven. Hoog tijd voor cultuurmarketeers om de mogelijkheden van AI voor hun werkzaamheden te verkennen.

Wees niet bang voor AI, maar omarm het

De komst van ChatGTP roept bij sommige marketeers de vraag op wat het betekent voor de toekomst van hun werkzaamheden. Journalist, design thinker en docent van de Cultuurmarketing workshop ‘efficiënter werken met kunstmatige intelligentie’ Laurens Vreekamp snapt de twijfel, maar maakt duidelijk dat marketeers niet bang hoeven te zijn voor de snelle ontwikkelingen op het gebied van AI: “Wanneer het gaat over taaltoepassingen zoals ChatGPT, is het belangrijk om te beseffen dat deze niet waarheidsgetrouw zijn en ook niet kunnen redeneren. Daarnaast is ChatGPT bijvoorbeeld ook niet aangesloten op het internet en heeft het momenteel informatie tot ongeveer 2021.”

Kunstmatige intelligentie moet daarom volgens Vreekamp vooral gezien worden als een assistent die je niet altijd kan vertrouwen, maar waar je wel iets van wil: “Je kan met AI powered tools creatief schrijven en inspiratie ophalen, maar als het gaat over nieuwsberichten, feiten of het herschrijven van een persbericht, dan gaat de tool er dingen bij verzinnen. Het is dus belangrijk om de uitkomsten van de tool altijd te blijven checken.”

AI heeft veelzijdige toepassingen voor diverse marketingwerkzaamheden

Kunstmatige intelligentie dient eigenlijk als hulpmiddel voor je werkzaamheden, aldus Vreekamp. “Je moet niet anders gaan werken door kunstmatige intelligentie. AI-toepassingen sluiten juist aan bij de manier waarop je werkt.” Het is volgens Vreekamp daarom goed om te onderzoeken welke AI-toepassingen er zijn, zodat je kan ontdekken welke hulpmiddelen jouw werkzaamheden als marketeer een hoop werk schelen.