Publieksverbreding: van strategie naar implementatie

Cultuurmarketing strategie en innovatie
Leergang
3 dagen, start 5 november 2024

Wil jouw organisatie een breder publiek bereiken, maar ontbreekt het nog aan een gefundeerd plan? Speciaal voor managers organiseren we een driedaags programma dat alle essentiële onderdelen behandelt voor succesvolle publieksverbreding.

Startdatum: 5 november 2024 (9:30 - 16:30)
Locatie: Utrecht
Regulier tarief (excl. btw)
€ 2219
Ledentarief (excl. btw)
€ 1619

Culturele organisaties streven ernaar om hun aanbod beter af te stemmen op diverse publieksgroepen. Hierdoor wordt cultuur toegankelijker voor een breed publiek en sluit het beter aan bij de maatschappij.

Om succesvol nieuw publiek te bereiken, is een organisatiebrede aanpak vereist, waarbij scherpe keuzes worden gemaakt voor doelgroepen die leiden tot nieuwe waardeproposities inclusief communicatie en klantbeleving. Vaak is daar ook organisatieverandering voor nodig.

Tijdens de bijeenkomsten van dit programma wordt theoretische kennis afgewisseld met interactieve discussies en inspirerende presentaties uit de praktijk. Deelname aan dit programma is een waardevolle investering als je werk wilt maken van publieksverbreding.

Na dit programma

✓ Kun je heldere en haalbare doelen en doelgroepen identificeren om je publieksbereik te verbreden.
✓ Heb je een diepgaand begrip van de strategieën die nodig zijn om nieuwe publieksgroepen aan te trekken.
✓ Heb je de vaardigheden om draagvlak te creëren binnen de organisatie voor verandering.
✓ Begrijp je wat jouw rol en verantwoordelijkheid is binnen het veranderingsproces en kun je effectief bijdragen aan de implementatie.
✓ Heb je concrete plannen en ideeën ontwikkeld voor nieuwe waardeproposities.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken onder andere deel uit van het programma:

Strategie en innovatie:

  • Het inzetten van de visie en missie als als sturende kracht voor publieksverbreding;
  • Concrete strategieën formuleren op basis van de visie en missie;
  • Verandermanagement: Het meenemen en betrekken van de organisatie richting strategische doelen;
  • Organisatie van innovatie: Het organiseren en managen van verantwoordelijkheden binnen en buiten de organisatie.

Innovatie voor publieksverbreding:

  • Onderbouwde doelgroepkeuze: het kiezen van doelgroepen via een outside in aanpak vanuit strategisch, financieel en organisatorisch perspectief;
  • Propositieontwikkeling: van inzichten naar ideeën en van innovatie naar introductie;
  • Merkconsistentie: het bewaken van consistentie en keuze voor aparte (sub)merken;
  • Van transactie naar relatie: methoden om nieuw publiek verder te binden en te betrekken.

Doelgroep

Dit programma is bedoeld voor managers (zoals, maar niet uitsluitend marketing-, programma- en educatiemanagers) en directieleden van culturele organisaties, waaronder musea, bibliotheken, kunstencentra en podiumkunstinstellingen. We adviseren met minimaal twee personen per organisatie deel te nemen, zodat er gedurende het traject gezamenlijk gewerkt kan worden aan strategische uitdagingen.

Praktische details

Data:
• dinsdag 5 november 2024
• dinsdag 19 november 2024
• dinsdag 3 december 2024

Investering:
• 2219 euro (excl. 21% btw)
1619 euro (excl. 21% btw) voor leden (word lid en profiteer van korting)

Korting bij meerderde deelnemers:
Ontvang een aantrekkelijke korting wanneer je met een collega deelneemt. Het tarief voor deelname van twee personen betreft:
• 3949 euro (excl. 21% btw)
2919 euro (excl. 21% btw) voor leden (word lid en profiteer van korting)

Deze prijzen zijn inclusief lunch en consumpties.

Let op: voor aanvang van dit programma ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 4 oktober 2024 aan te melden. Het is niet mogelijk om het programma online te volgen.

aanmelden voor dit programma

Docent

Pim Halkes heeft als consultant ruime ervaring met (doelgroep)strategie, propositieontwikkeling en positionering voor onder andere DPG Media, Muziekgebouw aan ’t IJ, Bibliotheek Eemland en RAI Amsterdam. Hij was eerder marketingmanager bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Omroep Brabant en werkt nu vanuit zijn bureau Frisse Duik als consultant.

Gastsprekers

Margot Gerené

Margot Gerené is zakelijk directeur bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Na verschillende marketingfuncties vervulde zij vele bestuurlijke en adviserende rollen op het gebied van beleids- en organisatieontwikkeling. In haar functie richt ze zich op de duurzame groei van het Stedelijk, met aandacht voor diversiteit en inclusie, financiële bestendigheid en de ecologische voetafdruk.

Fotograaf van het portret van Margot Gerené: Boudewijn Bollmann

Margot GerenéCharelle Akihary is directeur Publiek & Marketing bij de NPO en voorzitter van Platform Innovatie Marketing. Tijdens dit programma geeft zij een gastsessie waarin ze vertelt over de nieuwe strategie van de NPO “Voortdurend in Verbinding”.

Fotocredit header: Nattida-Jayne Kanyachalao

Ervaringen bij Cultuurmarketing

DIVA Antwerp
Suzanne DeLange
Goede cursus die je anders leert kijken naar het in de markt zetten van nieuwe producten.
Centrum voor de Kunsten Eindhoven
Caroline Demos
Interactieve, interessante training. Veel geleerd en ervaren!
TEFAF
JP Verhagen
Cultuurmarketing biedt met behulp van experts de mogelijkheid om mij verder professioneel te ontwikkelen met hele praktische handvaten die wij direct kunnen implementeren in ons bedrijf.