Cursus

Roadmap naar succesvolle campagnes

In deze cursus leer je hoe je van begin tot eind een succesvolle (publieks)campagne ontwikkelt.

Startdatum

Dinsdag 8 oktober 2024

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

ILFU (Achter de Dom 14, Utrecht)

Investering

Regulier tarief: €929 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €689 (excl. 21% btw)

    Ben je verantwoordelijk voor de campagnes van tentoonstellingen, festivals, voorstellingen of andere culturele producties? In deze training leer je hoe je campagneontwikkeling doelmatig en gestructureerd aanpakt, zonder daarbij de creativiteit uit het oog te verliezen. 

    Tijdens de cursus doorloop je samen met de docent en mededeelnemers de belangrijke stappen voor een succesvolle marketingcampagne. Denk hierbij aan meetbare campagnedoelstellingen, het formuleren van een sterke campagneboodschap, het vaststellen van budget en onderscheid maken tussen bereik en resultaat. Je krijgt ook inzicht in hoe je effectief samenwerkt met bureaus en collega’s betrekt bij besluitvorming.

    De cursus bestaat uit theorie, een gastsessie, uitwisseling met de andere deelnemers en het uitwerken van een eigen campagne. Na afloop van de training ben je vertrouwd met het stappenplan voor een succesvolle campagne. Je hebt dit stappenplan toegepast op je eigen campagne en hebt waardevol advies en bruikbare tips gekregen om je huidige of toekomstige campagnes te verbeteren.

    Programma 

    De volgende onderwerpen maken onder andere deel uit van het programma:

    • Doelstellingen
    • Doelgroepen
    • Boodschap 
    • Budget
    • Middelenmix
    • Partners & activaties
    • Bereik
    • Planning
    • Optimalisatie
    • Resultaten en evaluatie 

    Tijdens de cursus werk je aan een eigen case, dit kan zowel een actuele als toekomstige campagne zijn van jouw organisatie. 

    Studiebelasting: 13,5 lesuren en circa 8-12 uur huiswerk, afhankelijk van de omvang van jouw campagne. Houd er rekening mee dat je voor elke sessie huiswerk moet maken.

    Voor wie?

    De cursus is geschikt voor marketingcommunicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes. De training is van waarde voor zowel beginnende campagnemarketeers als ervaren marketeers die hun kennis willen opfrissen. 

    Docent & gastspreker

    Sandra van Dongen - docent

    Sandra heeft meer dan 16 jaar ervaring in de cultuursector bij o.a. Museum Boijmans Van Beuningen, Humanity House en de Doelen. Sinds 2018 heeft ze zich gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitvoeren van strategische campagnes via haar bedrijf Short Projects. Zo was ze betrokken bij de campagnes van Museum Arnhem en de Frida Kahlo tentoonstelling in het Cobra Museum.

    Lees meer

    Carlo Kiksen

    Carlo is als freelance strateeg o.a. werkzaam voor Eurosonic Noorderslag (ESNS) en leidt hier de publiekscampagnes. In de gastsessie neemt hij de cursisten mee in de campagnes voor het festival, met alle keuzes, middelen en creatieve ideeën die daarbij komen kijken.

    Lees meer

    Data & locatie

    Data:
    dinsdag 8 oktober 2024 (10:00 – 16:30 uur)
    • 
    dinsdag 5 november 2024 (10:00 – 16:30 uur)

    Locatie: ILFU in Utrecht

    Prijzen & aanmelden

    Deze training is volgeboekt. Meld je aan voor de wachtlijst, dan brengen we je op de hoogte als er een plekje vrijkomt of wanneer we de training opnieuw organiseren.

    • Regulier tarief: 929 euro excl. btw
    • Ledentarief: 689 euro excl. btw

    Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    Logo TivoliVredenburg
    TivoliVredenburg
    Anne Mieke van 't Wout
    Deze cursus geeft je een frisse blik en duwtje in de rug bij het maken van campagnes. Ik kan nu nog meer gestructureerd aan de slag, met aandacht voor de valkuilen én verwachtingen - om tot een goed resultaat te komen. Zowel van Sandra als van de andere deelnemers heb ik ontzettend veel geleerd, een leuke manier om weer eens aandacht te besteden aan de theorie!
    Eye Filmmuseum
    Veerle Snijders
    Toffe cursus doorspekt met inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Kan je campagne echt naar een hoger niveau tillen.
    Publiq
    Liesel Verdonck
    Erkenning van anderen die dezelfde uitdagingen hebben maar een heel andere context, zorgen voor creativiteit en positiviteit. Na de cursus had ik vooral veel zin om verschillende campagnes te organiseren!


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.