Sterke merken bouwen

Cursus
5 sessies, start 20 januari 2025

In deze cursus leer je hoe je de merkidentiteit vertaalt naar een sterke merkpositionering en effectieve marketingcommunicatie voor jouw organisatie.

Startdatum: 20 januari 2025 (10:00 - 16:30)
Locatie: op locatie in Utrecht + online
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 1879
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 1410

Als marketingcommunicatie-adviseur of merkspecialist vertaal je samen met collega’s de merkvisie naar merkwaarden, de visuele identiteit en campagnes die het merk laden. Maar hoe krijg je de hele organisatie hierin mee en zorg je ervoor dat het merk consistent wordt uitgedragen door iedereen?

In deze cursus werk je aan de merkimplementatie van jouw culturele organisatie. Onder leiding van docent Sinja Bloeme leer je de merkidentiteit en positionering succesvol over te brengen op publiek, collega’s en stakeholders. Daarbij ontwikkel je vaardigheden om collega’s actief te betrekken bij brandbuilding en verdiep je je in het belang van een duurzame merkstrategie. De bouw van een sterk merk vereist namelijk consistentie en toewijding, wat voor iedereen haalbaar is, zelfs met een bescheiden budget of voor kleinere culturele organisaties.

Na deze cursus

Heb je geoefend met het aanscherpen, kaderen en toetsen van merkvisies en merkwaarden
Pas je relevante theorieën en modellen toe om het merkbeleid en de merkbeleving buiten én binnen jouw organisatie te versterken
Weet je hoe je intern draagvlak kan creëren voor jouw merkstrategie
Ken je succesvolle praktijkvoorbeelden van branding in diverse branches
Vertrek je met concrete tips en ideeën om je merk direct te versterken

Programma

In de cursus wordt theorie afgewisseld met interactieve discussie, praktische oefeningen en gastsprekers uit de (culturele) praktijk. De volgende onderwerpen maken o.a. deel uit van het programma:

  • Wat maakt een sterk (cultureel) merk?
  • De basis op orde: de belangrijkste begrippen en theorieën over merkbeleid
  • Internal branding en de rol van de marketeer/merkadviseur en merkambassadeurs: een merk bouwen doe je samen
  • Het structureel borgen en laden van het merk
  • De relatie tussen branding en communicatie: doorvertaling van merkwaarden in onder andere huisstijl & tone-of-voice
  • Merkevaluatie en governance: hoe je de cyclus gaande houdt

Deze cursus is ideaal voor wie een nieuwe merkpositionering gaat ontwikkelen, recent een (her)positioneringstraject heeft afgerond of een bestaande merkpositionering nieuw leven wilt inblazen.

Praktische details

Data:
maandag 20 januari 2025 (10:00 – 16:30 uur. ILFU, Utrecht)
maandag 3 februari 2025 (10:00 – 16:30 uur, ILFU, Utrecht)
• maandag 10 maart 2025 (09:30 – 13:00 uur, online via Zoom)
maandag 24 maart 2025 (09:30 – 13:00 uur, online via Zoom)
maandag 14 april 2025 (10:00 – 16:30 uur, ILFU, Utrecht)

Locatie: de training is hybride: drie sessies vinden plaats in ILFU in het centrum van Utrecht, en twee sessies worden online via Zoom gehouden.

Studiebelasting: 29,5 lesuren en ca. 8-10 uur aan huiswerk

Investering:
1879 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
1410 euro (excl. 21% btw) voor leden

Deze prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties bij de bijeenkomsten op locatie.

De online bijeenkomsten worden opgenomen en deelnemers ontvangen de opnames na afloop van het hele traject. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten op locatie online te volgen.

Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 19 december 2024 aan te melden.

Aanmelden voor de cursus

 

Voor wie?

Deze training is geschikt voor merk, marketing- en communicatiespecialisten, zowel op het niveau van medewerkers (medior/senior) als managers. Marketeers van zowel kleine als grote organisaties zijn van harte welkom om deel te nemen.

Docent

Sinja Bloeme werkte de afgelopen 15 jaar in de commerciële en culturele sector en heeft veel ervaring met het bouwen aan sterke merken door (re)brandings- en (her)positioneringstrajecten, o.a. bij het van Gogh Museum. Momenteel is Bloeme werkzaam als manager marketing & communicatie bij de Oude Kerk Amsterdam en is ze actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad.

Ervaringen van deelnemers

Scholen in de Kunst
Nanda de Geus
Zeer interessante, leerzame training. Goede opbouw, goede groepsgrootte en zeer kundige docent. Ik heb enorm veel opgestoken en heb veel handvaten om (intern) weer een flinke stap verder te komen.
ZZP
Saskia de Ruiter
Als freelancer is het altijd een uitdaging om voldoende budget vrij te maken voor scholing, maar deze cursus was de investering dubbel en dwars waard. Sinja is een prettige en ervaren docent die me veel geleerd heeft wat ik direct in de praktijk kan brengen.
Theater Rotterdam
Clint van der Hartt
De cursus biedt veel praktische handvatten om aan de slag te gaan met je merkstrategie en - beleid. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van waar je staat met je organisatie en welke stappen er genomen moeten worden om merk-waardiger te worden en te blijven.