Cursus

Sterke merken bouwen

In deze cursus leer je hoe je de merkidentiteit vertaalt naar een sterke merkpositionering en effectieve marketingcommunicatie voor jouw organisatie.

Startdatum

Maandag 13 januari 2025

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Op locatie in Utrecht + online

Investering

Regulier tarief: €1879 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €1410 (excl. 21% btw)

    Als marketingcommunicatie-adviseur of merkspecialist vertaal je samen met collega’s de merkvisie naar merkwaarden, de visuele identiteit en campagnes die het merk laden. Maar hoe krijg je de hele organisatie hierin mee en zorg je ervoor dat het merk consistent wordt uitgedragen door iedereen?

    In deze cursus werk je aan de merkimplementatie van jouw culturele organisatie. Onder leiding van docent Sinja Bloeme leer je de merkidentiteit en positionering succesvol over te brengen op publiek, collega’s en stakeholders. Daarbij ontwikkel je vaardigheden om collega’s actief te betrekken bij brandbuilding en verdiep je je in het belang van een duurzame merkstrategie. De bouw van een sterk merk vereist namelijk consistentie en toewijding, wat voor iedereen haalbaar is, zelfs met een bescheiden budget of voor kleinere culturele organisaties.

    Na deze cursus

    • Heb je geoefend met het aanscherpen, kaderen en toetsen van merkvisies en merkwaarden.
    • Pas je relevante theorieën en modellen toe om het merkbeleid en de merkbeleving buiten én binnen jouw organisatie te versterken.
    • Weet je hoe je intern draagvlak kan creëren voor jouw merkstrategie.
    • Ken je succesvolle praktijkvoorbeelden van branding in diverse branches.
    • Vertrek je met concrete tips en ideeën om je merk direct te versterken.

    Programma

    In de cursus wordt theorie afgewisseld met interactieve discussie, praktische oefeningen en gastsprekers uit de (culturele) praktijk. De volgende onderwerpen maken o.a. deel uit van het programma:

    • Wat maakt een sterk (cultureel) merk?
    • De basis op orde: de belangrijkste begrippen en theorieën over merkbeleid
    • Internal branding en de rol van de marketeer/merkadviseur en merkambassadeurs: een merk bouwen doe je samen
    • Het structureel borgen en laden van het merk
    • De relatie tussen branding en communicatie: doorvertaling van merkwaarden in onder andere huisstijl & tone-of-voice
    • Merkevaluatie en governance: hoe je de cyclus gaande houdt

    Studiebelasting: ca. 8-10 uur aan huiswerk, verdeeld over de gehele cursusperiode.

    Voor wie?

    Deze training is geschikt voor merk, marketing- en communicatiespecialisten, zowel op het niveau van medewerkers (medior/senior) als managers. Marketeers van zowel kleine als grote organisaties zijn van harte welkom om deel te nemen.

    De cursus is ideaal voor wie een nieuwe merkpositionering gaat ontwikkelen, recent een (her)positioneringstraject heeft afgerond of een bestaande merkpositionering nieuw leven wilt inblazen.

    Docent

    Sinja Bloeme

    Sinja werkte de afgelopen 15 jaar in de commerciële en culturele sector en heeft veel ervaring met het bouwen aan sterke merken door (re)brandings- en (her)positioneringstrajecten, o.a. bij het van Gogh Museum. Naast haar diverse opdrachten, is ze ook actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad.

    Lees meer

    Data & locatie

    Data:
    maandag 13 januari 2025 (10:00 – 16:30 uur. ILFU, Utrecht)
    maandag 3 februari 2025 (10:00 – 16:30 uur, ILFU, Utrecht)
    • maandag 10 maart 2025 (09:30 – 13:00 uur, online via Zoom)
    maandag 24 maart 2025 (09:30 – 13:00 uur, online via Zoom)
    maandag 14 april 2025 (10:00 – 16:30 uur, ILFU, Utrecht)

    De cursus is hybride: drie sessies vinden plaats in ILFU in het centrum van Utrecht, en twee sessies worden online via Zoom gehouden. De online bijeenkomsten worden opgenomen en deelnemers ontvangen de opnames na afloop van het hele traject.

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om voor 13 december aan te melden.

    Prijzen & aanmelden

    Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.

    € 1879 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 1410 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €469 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Zijn de sessies live of kan ik ze later terugkijken?

    De sessies van online trainingen worden live gegeven door onze docenten via Zoom. Tijdens deze sessies is er veel interactie en ruimte om vragen te stellen.  Online workshops worden ook opgenomen, zodat je de stof op een later moment kan terugkijken. De opnamen ontvang je na afloop van de training.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    Scholen in de Kunst
    Nanda de Geus
    Zeer interessante, leerzame training. Goede opbouw, goede groepsgrootte en zeer kundige docent. Ik heb enorm veel opgestoken en heb veel handvaten om (intern) weer een flinke stap verder te komen.
    ZZP
    Saskia de Ruiter
    Als freelancer is het altijd een uitdaging om voldoende budget vrij te maken voor scholing, maar deze cursus was de investering dubbel en dwars waard. Sinja is een prettige en ervaren docent die me veel geleerd heeft wat ik direct in de praktijk kan brengen.
    Theater Rotterdam
    Clint van der Hartt
    De cursus biedt veel praktische handvatten om aan de slag te gaan met je merkstrategie en - beleid. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van waar je staat met je organisatie en welke stappen er genomen moeten worden om merk-waardiger te worden en te blijven.


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.