Cursus

Ontwikkel een strategisch marketingcommunicatieplan

In deze cursus leg je een stevig fundament voor het strategisch marketingcommunicatieplan van jouw culturele organisatie.

Startdatum

Woensdag 25 september 2024

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €1349 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €1029 (excl. 21% btw)

    Wil je losraken van de waan van de dag en heb je de ambitie om strategischer te werk te gaan? Tijdens deze cursus ga je aan de slag met de marketingcommunicatie-uitdagingen van jouw organisatie en vertaal je deze door naar een marketingcommunicatieplan.

    De cursus is ontwikkeld vanuit uitdagingen in de culturele praktijk. Je doorloopt aan de hand van theorie, praktijkvoorbeelden en opdrachten alle fases van de ontwikkeling van een strategisch marketingcommunicatieplan. Gedurende de looptijd van de training werk je tussentijds aan huiswerkopdrachten die een onderdeel vormen van je strategisch marketingcommunicatieplan.

    Je werkt in deze training toe naar een marketingcommunicatieplan dat je op de laatste dag samengevat presenteert aan de docent en andere cursisten. Na deze cursus beheers je het stappenplan om de marketingcommunicatie-uitdagingen van jouw organisatie aan te pakken en heb je het fundament van jouw marketingcommunicatieplan in handen.

    Na deze cursus

    • Kun je de merkidentiteit van jouw organisatie scherper positioneren en versterken.
    • Weet je hoe je klantinzicht kunt verdiepen en dit kan vertalen naar effectieve communicatie- en marketingacties.
    • Heb je de vaardigheden om een doelgericht budgetplan op te stellen dat jouw marketingcommunicatiestrategie ondersteunt.
    • Vertrek je met een stevig fundament voor een strategisch marketingcommunicatieplan dat direct toepasbaar is binnen jouw culturele organisatie.
    • Ben je in staat om jouw strategische plan overtuigend te presenteren aan belanghebbenden binnen en buiten de organisatie.

    Programma

    De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

    • Marketinganalyse; het fundament van je plan
    • Marketingdoelstellingen en -strategie
    • Marketingdoelgroep en behoeften
    • SWOT-analyse
    • Merkidentiteit en positionering
    • Marketingstrategie versus marketingcommunicatiestrategie
    • Marketingcommunicatie barrières
    • Klantinzicht
    • Budgetteringsmethode
    • Centraal creatief concept en marketingcommunicatiemiddelen

    Studiebelasting: 17 uur aan lesuren en circa 4 uur huiswerk per week gedurende de looptijd van de training. Houd er rekening mee dat je voor elke sessie huiswerk moet maken.

    Voor wie?

    Deze cursus is geschikt voor marketingcommunicatieprofessionals werkzaam bij culturele instellingen die hun kennis en vaardigheden willen vergroten om strategischer te werk te gaan en aan de slag willen met hun marketingcommunicatieplan. De training is geschikt voor zowel professionals van kleine als grote organisaties. Er wordt verondersteld dat je informatie over je organisatie, zoals missie, visie en kernwaarden tot je beschikking hebt.

    Docent

    Demelzha Blinker

    Demelzha is Hoofd Marketing & Communicatie bij Museum Boijmans Van Beuningen en brengt al ruim 17 jaar ervaring in marketing met zich mee. Ze initieert, adviseert en realiseert zowel op strategisch niveau als in de uitvoering en werkte voor o.a. Nationale Opera & Ballet, Black Achievement Month en Bijlmer Parktheater, Korzo en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

    Lees meer

    Gastspreker

    Myrna Fehrmann - Wereldmuseum

    Myrna Fehrmann is brandmanager voor Wereldmuseum, het nieuwe merk dat vier musea in Amsterdam, Leiden, Rotterdam en Berg en Dal verbindt. Tijdens haar presentatie neemt Myrna je mee in het creatieve proces en de strategie achter de lancering van dit nieuwe cultuurmerk

    Lees meer

    Data & locaties

    Data:
    Woensdag 25 september 2024 (10:00 – 16:30 uur)
    Woensdag 16 oktober 2024 (10:00 – 16:30 uur)
    Woensdag 13 november 2024 (10:00 – 16:30 uur)

    Locatie: Landhuis in de Stad, Utrecht

    Prijzen & aanmelden

    € 1349 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 1029 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €320 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    Kunstinstituut Melly
    Jeroen Lavèn
    Wil je weten waar je moet beginnen, welke stappen je altijd kunt volgen en hoe je beter voorbereid een marketing project kunt lanceren? Volg dan deze cursus van Cultuurmarketing. Na de cursus ga je met meer energie en kennis naar je werk!
    Stichting Music Matters
    Latiefa Al - Sebaey
    De cursus strategisch marketingcommunicatieplan geeft je de tools en inzichten om je plan uit te werken. Alle topics worden behandeld en de begeleiding is afgestemd op jouw plan; wat ontzettend fijn is.
    Jakop Ahlbom Company
    Jolijn van Panhuis
    Demelzha is een slimme, enthousiaste docent met eindeloos veel kennis en ervaring. Ze bevraagt de medecursisten scherp en met humor, zodat je daadwerkelijk veel kan leren tijdens de cursus.


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.