Strategisch marketingcommunicatieplan

In deze cursus leg je een stevig fundament voor het strategisch marketingcommunicatieplan van jouw culturele organisatie.
Wil je losraken van de waan van de dag en heb je de ambitie om strategischer te werk te gaan? Tijdens deze cursus ga je aan de slag met de marketingcommunicatie-uitdagingen van jouw organisatie en vertaal je deze door naar een marketingcommunicatieplan.
De cursus is ontwikkeld vanuit uitdagingen in de culturele praktijk. Allereerst wordt stilgestaan bij de organisatie als entiteit, waarna de positie van marketing en jouw beïnvloedingsvermogen binnen de organisatie besproken wordt. Vervolgens doorloop je – aan de hand van praktijkopdrachten, bespreking van cases, theorie en uitwisseling met elkaar- alle fases van de ontwikkeling van een strategisch marketingcommunicatieplan.
Er is binnen de training veel ruimte om uit te wisselen met elkaar en om eigen vraagstukken in te brengen. Voor deelname aan deze cursus wordt verondersteld dat je informatie over je organisatie, zoals missie, visie en kernwaarden, tot je beschikking hebt.
Na afloop van deze interactieve cursus ken je het stappenplan waarmee je de marketingcommunicatie-uitdaging van jouw organisatie ondervangt.
Inhoud
De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
- Marketinganalyse; het fundament van je plan
- Marketingdoelstellingen en -strategie
- Marketingdoelgroep en behoeften
- Merkidentiteit en positionering
- Marketingstrategie versus marketingcommunicatiestrategie
- Klantinzicht
- Budgetteringsmethode
- Centraal creatief concept en marketingcommunicatiemiddelen
- Opdracht: schrijf een samenvatting van een marketingcommunicatieplan voor jouw organisatie (+ pitch)
Bovenstaande onderwerpen zijn richtlijnen voor zowel docent als cursist. De docent kan eventueel – afhankelijk van het niveau en de behoeften van de deelnemers – van de (volgorde van) genoemde onderwerpen afwijken.
Doelgroep
Deze cursus is geschikt voor marketingcommunicatieprofessionals werkzaam bij culturele instellingen die hun kennis en vaardigheden willen vergroten om strategischer te werk te gaan en aan de slag willen met hun marketingcommunicatieplan.
Data
Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten op locatie bij ILFU (Achter de Dom 14, Utrecht) verspreid over drie maanden:
- Dinsdag 19 september 2023 (10:00 – 16:30, ILFU in Utrecht)
- Dinsdag 10 oktober 2023 (10:00 – 16:30, ILFU in Utrecht)
- Dinsdag 7 november 2023 (10:00 – 16:30, ILFU in Utrecht)
De studiebelasting is 15 uur aan lesuren en ca. 4 uur huiswerk per week. Houd er rekening mee dat je voor elke sessie huiswerk moet maken en inleveren.
Prijzen
De prijzen zijn exclusief BTW en inclusief vegetarische lunch en consumpties bij de bijeenkomsten op locatie. Woon je in NL? en krijg als lid het volledige deelnametarief vergoed.
Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 22 augustus aan te melden.
Docent
Demelzha Blinker is een gedreven marketing(communicatie) specialist met ruim 17 jaar on- en offline ervaring in marketing. Ze initieert, adviseert, enthousiasmeert en realiseert zowel op strategisch niveau als in de uitvoering en werkt(e) voor o.a. Nationale Opera & Ballet, Black Achievement Month, Bijlmer Parktheater, Korzo en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.