Workshop

Segmenteren kun je leren

Benader jij je publiek over het algemeen op één en dezelfde manier? In deze workshop leer je hoe je met data-analyse de eerste stappen zet naar een gepersonaliseerde communicatie-aanpak.

Startdatum

Dinsdag 26 november 2024

Tijden

10:00 - 17:00 uur

Locatie

Utrecht

Investering

Regulier tarief: €629 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €379 (excl. 21% btw)

    Segmenteren is een manier om jouw bezoekers op te delen in kleinere groepen met overeenkomende kenmerken, zoals aankoopgedrag, leeftijd of smaak. Dit geeft niet alleen nieuwe inzichten, maar ook handvatten om relevanter en meer service-gericht te communiceren. Ook helpt differentiatie in communicatie om een breder publiek te bereiken. Immers: een one-size-fits-all aanpak is niet écht relevant voor iedereen.

    Als marketeer in de cultuursector kan het lastig zijn om de stap te zetten naar een gepersonaliseerde communicatie-aanpak door uitdagingen op het gebied van tooling, vaardigheden en tijd. In deze workshop leer je wat jouw volgende (kleine) stappen kunnen zijn op het gebied van segmenteren. We gaan daarbij in op bruikbare segmentatiemethoden voor culturele organisaties, zodat je zelf kunt beslissen wat het beste past bij jouw organisatie.

    Na deze workshop

    • Begrijp je het principe achter segmenteren.
    • Weet je wanneer segmenteren zinvol én haalbaar is en wanneer niet.
    • Ken je de bruikbare variabelen voor jouw organisatie.
    • Weet je hoe je onderzoek benut voor het verrijken van jouw data.
    • Kun je externe segmentatiemodellen op waarde schatten voor jouw organisatie.
    • Heb je geoefend met datasets segmenteren o.b.v. één of meerdere variabelen.
    • Vertrek je met concrete ideeën voor toepassing in jouw werk.

    Programma

    De workshop combineert theorie met praktische opdrachten die je direct kunt toepassen op jouw eigen organisatie. Er is voldoende ruimte voor interactie en discussie, zodat we van en met elkaar leren. De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • Waarom aan de slag met segmenteren?
    • Het verschil tussen marktsegmentatie, persona’s en klantsegmentatie
    • Toepasbare variabelen in de cultuursector: o.a. frequentie, recentheid, taal, levensfase en smaak
    • Criteria voor een goede segmentatie
    • Diverse toepassingsgebieden: van onderzoek tot online marketing tot programmering
    • Analyse en rapportage: dashboards, Excel en andere tools
    • Inspiratie d.m.v. praktijkvoorbeelden uit de cultuursector

    Voor wie?

    Deze workshop is geschikt voor marketeers die nu nog grotendeels een one-size-fits-all aanpak hanteren in communicatie, maar denken dat er meer inzit. Het is handig als je beschikt over klantdata, afkomstig uit bijvoorbeeld e-mailmarketing, publieksonderzoek of ticketing.

    Wil je meer stappen zetten op het gebied van datagedreven werken? Bekijk dan ook de meerdaagse training Datagedreven werken in de cultuursector. Deze training is complementair aan deze praktische workshop.

    Docent

    Sara Oomen

    Sara is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, met ervaring in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en maakt graag de vertaalslag van inzicht naar strategie.

    Lees meer

    Datum & locatie

    Dinsdag 26 november 2024 (10:00u – 17:00u) bij ILFU in Utrecht.

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om voor 26 oktober aan te melden.

    Prijzen & aanmelden

    Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.

    € 629 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 379 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €250 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Kan ik een training op locatie ook online bijwonen?

    Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen bij Cultuurmarketing

    Het Nationale Theater
    Martijn Westerop
    Marketing voor culturele instellingen is zo’n bijzondere tak van sport – dan is het fijn om te kunnen terugvallen op de kennis en het netwerk van Cultuurmarketing.
    Portret Ronnie Kroes
    zzp
    Ronnie Kroes
    Bijleren en netwerken, ideale combinatie die Cultuurmarketing online en offline biedt.
    Kunstbende
    Janneke Moerel
    Cultuurmarketing houdt me scherp en on track: van actuele Keukengeheimen tot langere cursussen die impact hebben op mijn strategie, ik kan niet zonder!


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.