Workshop
Segmenteren is een manier om jouw bezoekers op te delen in kleinere groepen met overeenkomende kenmerken, zoals aankoopgedrag, leeftijd of smaak. Dit geeft niet alleen nieuwe inzichten, maar ook handvatten om relevanter en meer service-gericht te communiceren. Ook helpt differentiatie in communicatie om een breder publiek te bereiken. Immers: een one-size-fits-all aanpak is niet écht relevant voor iedereen.
Als marketeer in de cultuursector kan het lastig zijn om de stap te zetten naar een gepersonaliseerde communicatie-aanpak door uitdagingen op het gebied van tooling, vaardigheden en tijd. In deze workshop leer je wat jouw volgende (kleine) stappen kunnen zijn op het gebied van segmenteren. We gaan daarbij in op bruikbare segmentatiemethoden voor culturele organisaties, zodat je zelf kunt beslissen wat het beste past bij jouw organisatie.
De workshop combineert theorie met praktische opdrachten die je direct kunt toepassen op jouw eigen organisatie. Er is voldoende ruimte voor interactie en discussie, zodat we van en met elkaar leren. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Deze workshop is geschikt voor marketeers die nu nog grotendeels een one-size-fits-all aanpak hanteren in communicatie, maar denken dat er meer inzit. Het is handig als je beschikt over klantdata, afkomstig uit bijvoorbeeld e-mailmarketing, publieksonderzoek of ticketing.
Onze 6-daagse training Datagedreven werken in de cultuursector keert terug in het najaar van 2025. In deze training werk je stapsgewijs aan een datagedreven actieplan. Beide vormen een sterke aanvulling op elkaar. Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwe data? Mail dan je interesse naar [email protected]
Sara is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, met ervaring in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en maakt graag de vertaalslag van inzicht naar strategie.
Lees meerDinsdag 27 mei 2025 (10:00u – 16:30u) in Utrecht.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 27 april aan te melden.
Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
automatisch van €250 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden.
Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.
Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.
Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.
Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]
Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.
Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.
Sara Oomen kan bouwen op bergen theorie- en praktijk ervaring, dat maakte de cursus voor mij erg interessant.
De training was voor mij de uitgelezen kans om met mijn eigen data aan de slag te gaan, iets wat ik al geruime tijd wilde doen. Alleen kwam ik er maar niet toe, een beetje koudwatervrees. Tijdens de training en onder begeleiding van Sara Oomen kwam ik snel tot nuttige inzichten.
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.