Workshop
Ondanks dat je publiek divers is, krijgt iedereen toch vaak dezelfde boodschap. Daardoor sluit je communicatie niet altijd aan op hun interesses, behoeften of verwachtingen. Zo mis je kansen om nieuw publiek te bereiken, bestaande bezoekers te binden en ticketverkoop te stimuleren.
Segmenteren, het opdelen van je publiek in groepen met gedeelde kenmerken zoals aankoopgedrag, leeftijd of smaak, laat zien wie je bereikt en wie nog niet. Het geeft inzichten waarmee je gerichter communiceert, je publiek beter bedient en nieuwe doelgroepen aantrekt. Eén boodschap is immers zelden relevant voor iedereen.
In deze workshop ontdek je hoe segmenteren jouw marketing en publieksbenadering kan versterken. Je leert publieksdata analyseren om relevante segmenten te maken, krijgt inzicht in segmentatiemethoden voor culturele organisaties en oefent met toegankelijke analysetools. We combineren theorie en praktijk, zodat je na afloop niet alleen begrijpt hoe segmenteren werkt, maar ook weet welke stappen jij direct kunt zetten richting communicatie op maat.
De workshop combineert theorie met praktische opdrachten die je direct kunt toepassen op jouw eigen organisatie. Er is voldoende ruimte voor interactie en discussie, zodat we van en met elkaar leren. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Deze workshop is geschikt voor marketeers die nu nog grotendeels een one-size-fits-all aanpak hanteren in communicatie, maar denken dat er meer inzit. Het is handig als je beschikt over klantdata, afkomstig uit bijvoorbeeld e-mailmarketing, publieksonderzoek of ticketing.
Onze 4,5-daagse training keert terug vanaf 7 oktober 2025. In deze training werk je stapsgewijs aan een datagedreven actieplan. Beide vormen een sterke aanvulling op elkaar.
Sara is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, met ervaring in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en maakt graag de vertaalslag van inzicht naar strategie.
Lees meerMaandag 29 september 2025 (10:00u – 16:30u) in Utrecht.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen.
Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
automatisch van €230 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden.
Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.
Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.
Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.
Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of service@cultuurmarketing.nl
Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.
Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.
Sara Oomen kan bouwen op bergen theorie- en praktijk ervaring, dat maakte de cursus voor mij erg interessant.
De training was voor mij de uitgelezen kans om met mijn eigen data aan de slag te gaan, iets wat ik al geruime tijd wilde doen. Alleen kwam ik er maar niet toe, een beetje koudwatervrees. Tijdens de training en onder begeleiding van Sara Oomen kwam ik snel tot nuttige inzichten.
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.