3 kwaliteiten die je niet kan missen

Zo maak je van een brainstorm een creatief hoogtepunt

Tips voor brainstormen

Waarom levert een brainstorm vaak zo weinig nieuwe en bruikbare ideeën op?

Door Lisa van Noorden
oprichter van Versdenkers
Dit artikel verscheen eerder op versdenkers.nl.
Fotografie & illustraties

Andrea Piacquadio (Pexels) / Versdenkers

Op deze vraag geeft Lisa van Noorden, eigenaar van trainingsbureau Versdenkers, in dit artikel een antwoord. Als organisatie maak je vaak wel ruimte voor een dergelijke brainstorm en dan wil je graag dat dit zich ook uitbetaalt. Waarom lukt dat niet altijd? Van Noorden laat je zien hoe jij je eigen dreamteam samenstelt voor een succesvolle brainstorm. Met de deskundige bevlogenheid van Ockels, de omkeringskunst van Gunster en de innerlijke drive om te creëren van Lady Gaga.

Vaak, heel vaak, blijkt de samenstelling van de groep mensen doorslaggevend. En het gaat beslist helpen als je daar oog voor krijgt. De theorie van innovatiemanagement biedt een prachtige handreiking om te bepalen welke rollen of type mensen je het beste kunt combineren.

Het gaat namelijk om drie kwaliteiten:

  • Kennis van het onderwerp
  • Flexibel kunnen inzetten van creatieve denktechnieken
  • Intrinsieke motivatie

Deze drie elementen zijn stuk voor stuk belangrijk, maar ze moeten ook nog eens goed met elkaar samenwerken (zie figuur: Three Components of Creativity). Om te laten zien hoe dat werkt, neem ik graag drie super-innovators van onze tijd als voorbeeld.

1. Hoe minder je weet, hoe beter?

Niet gehinderd door enige kennis zou je ‘er’ frisser tegenover staan. Onzin. Iemand als wijlen Wubbo Ockels liet het zien. Hij bleef in zijn vakgebied –Aerospace for Sustainable Science and Technology – jarenlang het ene na het andere concept introduceren. Van de laddermolen tot de superbus.