Hoe maak je campagnes innovatiever?

De uitdagingen van creatief denken (met oplossingen)

Voor het neerzetten van een originele en opvallende campagne is het essentieel om out-of-the-box te denken. Onze hersenen halen echter juist hun kracht uit patronen en gewoontes en daarom is creatief denken zo lastig. Hoe los je dit op?

Door de redactie

Fotografie

Flickr / Flickr

Tijdens onze tweedaagse cursus creatieve marketingcampagnes geven we tools en kennis mee om (concepten voor) dergelijke campagnes te ontwikkelen. In dit artikel geven we alvast een voorproefje van de uitdagingen voor culturele instellingen rondom creatief denken en manieren om hiermee om te gaan.

Ieder jaar wordt de Cultuurmarketing Awards uitgereikt aan een cultuurmarketeer met de beste marketingcase. Ruben Israël, Hoofd Marketing en Communicatie bij het Luxor Theater, won de prijs in 2006, 2011 en 2017. Hij haalt zijn inspiratie uit een mix van maatschappelijke (consumenten) trends, (eigen) onderzoek, best fases uit andere sectoren en tot slot: creativiteit. Berber van Oyen, ervaringsdeskundige in marketing en communicatie in de culturele sector, krijgt vaak vragen over dit laatste. Hoe maak je campagnes innovatiever? En hoe kun je meer out-of-the-box denken?