Het creatieve ondernemerschap van de Kroepoekfabriek

Op 6 november 2014 gaf Renske Verbeek, directeur van de Kroepoekfabriek, een presentatie over het culturele ondernemerschap van de Kroepoekfabriek. In het driejarige bestaan van het poppodium in Vlaardingen heeft de organisatie verschillende projecten en strategieën ontwikkeld die het doel hebben om het podium te verbinden met (lokale) partners en inkomsten te genereren.

Door Cultuurmarketing

De Kroepoekfabriek is een poppodium in Vlaardingen dat in september 2011 werd geopend. Op het podium wisselen landelijke acts en regionale helden elkaar af. Het muzikale aanbod van de Kroepoekfabriek is groot, zodat zo veel mogelijk muziekliefhebbers kunnen genieten van livemuziek.

Voor de Kroepoekfabriek is het bieden van kansen aan talenten erg belangrijk, zowel op het podium als achter de schermen. De Kroepoekfabriek biedt haar 120 vrijwilligers zoveel mogelijk ruimte om ervaring op te doen, op het gebied van techniek, horeca en concertfotografie.

Kroepoek Academie
De Kroepoek Academie poster

Het doel van de Kroepoekfabriek is om over vijf tot zeven jaar zo min mogelijk afhankelijk te zijn van subsidies van de overheid. Het poppodium onderscheidt zich dan ook door de focus op cultureel ondernemerschap. De Kroepoekfabriek kent verschillende partnerships, want zoals Renske Verbeek vertelt: je kunt het niet alleen.