Even voorstellen: Sibani Vos: “De opkomst van creatief ondernemerschap vind ik erg belangrijk”

9 jun 2015

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 25 juni stellen we de finalisten van de Cultuurmarketing Scriptieprijs aan je voor. Dit zijn acht ambitieuze studenten die met hun scriptie en presentatie op 25 juni kans maken op de prijs voor het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector. Wie zijn de personen achter deze onderzoeken, wat is hun toekomstambitie in de cultuursector en wat is hun visie op het vakgebied? Deel 4: een interview met Sibani Vos, die in haar scriptieonderzoek een model heeft gecreëerd voor het ontwikkelen van storytelling bij festivals.

Door redactie

Sibani VosSibani Vos (23) heeft na haar opleiding Eventmanagement aan de Hogeschool Kunsten Utrecht een doorstart gemaakt met een vervolgopleiding aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hier studeert zij de masteropleiding Communicatiewetenschappen in de richting ‘Marketing en gezondheidsvoorlichting’.

In haar tijd bij de Hogeschool Kunsten Utrecht heeft Sibani aan diverse projecten gewerkt, zoals het samenstellen van een communicatieplan om awareness te creëren voor het grootste buurthuis van Nederland in de Schilderswijk van Den Haag. Ook heeft ze in opdracht van VisFilMusic een concept ontworpen voor educatief entertainment  voor senioren.

Op dit moment doet Sibani onderzoek naar de invloed van experience marketing op jongeren, in de vorm van het veel voorkomende westerse schoonheidsideaal in winkels zoals Abercrombie & Fitch.

Sibani, kun je iets meer vertellen over je onderzoek?

“De opkomst van de beleveniseconomie vraagt om verandering: ook voor organisaties is het van belang om mee te veranderen. Mijn onderzoek richt zich op de festivalbranche, waar een concurrentiestrijd gaande is. Om bezoekers aan het festivalmerk te binden moet een festivalorganisatie zich duidelijk onderscheiden van haar concurrenten. Het doel is om middels het creëren van merkbeleving onder bezoekers, de bezoekers terug te laten keren naar hetzelfde festival. Storytelling wordt ingezet om de merkbeleving van een festivalorganisatie over te brengen.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek is een model ontwikkeld wat gebruikt kan worden bij de ontwikkeling van de story. Door middel van het model kan een story worden gecreëerd, waardoor de merkbeleving van zowel festivalorganisaties als andere organisaties voor, tijdens en na een live evenement wordt overgebracht op de gebruiker.”

Wat spreekt je aan in de culturele sector?

“De creativiteit die rond dwaalt binnen de culturele sector. In de vorm van creatieve personen, creatieve organisaties en het vermogen om met weinig middelen iets nieuws of anders te maken.”

Hoe ziet jouw toekomstambitie eruit?

“Mijn ambitie is om voor een (culturele) organisatie of een grote stad als Utrecht de communicatie uitingen te ontwikkelen. Hierbij zal ik me focussen op de overeenkomst tussen de merkidentiteit van een organisatie en het merkimago. Het is voor mij belangrijk dat de daadwerkelijke identiteit van een organisatie overeenkomt met de merkbeleving die gebruikers ervaren.”

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“Wat ik zelf leuk en belangrijk vind is de opkomst van creatief ondernemerschap.  Ik vind het mooi om te zien dat een organisatie zoals de Hogeschool Kunsten Utrecht enorm investeert in het creatief ondernemerschap binnen Utrecht. Voornamelijk omdat het Utrecht als ‘kunst en cultuur stad’ ook naar een hoger niveau brengt, waar ik als inwoner veel profijt en veel plezier aan heb.”

 

Benieuwd naar Sibani’s presentatie tijdens de finale van de Cultuurmarketing Scriptieprijs? Kom op 25 juni naar de Cultuurmarketing Awards in Utrecht! Meld je nu gratis aan voor deze ochtend.

We stelden ook al deze Scriptieprijs-finalisten aan je voor: Jodie de GrootMargriet van Weperen, Kalyani Bergen, Iris Blom en Jordi van den Berg.