Het crowdfunding plan de campagne

22 jan 2013

Aanstaande donderdag 24 januari spreekt Gijsbert Koren van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren op de inspiratiemiddag over crowdfunding. In zijn tweede blogpost op Cultuurmarketing beschrijft hij, na de blog over 'het Crowdfunding canvas', het 'Plan de Campagne'. Dit is een handige tool voor het maken van een communicatieplan voor een crowdfunding campagne. Het Plan de Campagne is gemaakt op basis van ervaring met veel crowdfunding campagnes. Met het invullen van het Plan de Campagne ontstaat een blauwdruk voor het communicatieplan voor en crowdfunding campagne.

Door Gijsbert Koren

plandecampagne

De crux van een succesvolle uitvoering is het op de juiste momenten en juiste wijze aanspreken van de juiste mensen.

1. Pre-crowdfunding
Aldus de eerste stap: Zorg dat je een warm netwerk rond jou en jouw project creëert. Hoogstwaarschijnlijk is er al een netwerk aanwezig, maar wellicht zijn er mensen die je er ook graag bij zou betrekken. Doe dat voordat je met de daadwerkelijke campagne start.

Heb je inmiddels een propositie gemaakt met behulp van het Crowdfunding Canvas? Leg deze dan eens voor aan mensen uit jouw netwerk en het netwerk rond het project. Je krijgt gegarandeerd een paar reacties waarmee je de propositie verder kan aanscherpen. Als het project eenmaal online staat, wil je de propositie liever niet meer aanpassen omdat je dan in feite de belofte aanpast die je richting bestaande donateurs hebt gedaan.

2. Campagne voeren
Ready, set, go! Als de propositie voor positieve reacties zorgt en alles gereed staat, dan kan de campagne starten! Een succesvolle crowdfunding campagne start bij een kleine groep betrokken mensen (de zogenaamde intimi); bij de lancering nodig je dus niet meteen iedereen die je kan bereiken uit om te doneren. De intimi geven de campagne een vliegende start.

De volgende stap is om mensen uit het netwerk van jouw intimi en jouw minder warme contacten te benaderen. Bied intimi tools om hun eigen netwerk in te zetten en maak voor verschillende doelgroepen een specifieke oproep om mee te doen.

Als de campagne eenmaal op gang is, dan is het tijd om de media te gebruiken om een grote groep onbekende mensen te bereiken. Deze mensen doen pas mee aan een campagne als ze zien dat het een succes wordt.

Het werkt erg goed om per stap een doel stellen voor het op te halen bedrag. Zo zou je bijvoorbeeld als doel kunnen stellen om binnen een paar dagen 10% van het doelbedrag op te halen via intimi en binnen enkele weken 50% van het bedrag via je je hele netwerk en tweedegraads contacten. Door vooraf inzicht te hebben in het proces dat je plant te doorlopen, is de pre-crowdfunding fase ook effectiever in te zetten. Wellicht kom je er achter dat het warme netwerk nog helemaal niet zo bereid is om mee te doen. Waar ligt dat aan en hoe kan je dat oplossen?

Tijdens de campagne zullen er veel (potentiële) donateurs met vragen, opmerkingen en tips komen voor of over het project. Houd er rekening mee dat dit een teken van betrokkenheid is en zorg dat je hier goed mee omgaat. Voor sommige projecteigenaren kan het contact met een grote groep ‘bemoeizuchtige’ donateurs als een last op de schouders worden ervaren, terwijl het voor anderen juist als erg stimulerend wordt ervaren.

3. Post-crowdfunding
Na afloop van de campagne wordt het project uitgevoerd. Zorg er voor dat je de donateurs op de hoogte blijft houden van de voortgang. Ze zijn erg benieuwd hoe het met het project gaat en zijn vaak ook bereid om een keer mee te denken of mee te helpen als dat mogelijk is.

Meer weten?
Aanstaande donderdag, 24 januari organiseren we een inspiratiemiddag over crowdfunding. Tijdens dit event geeft ook Gijsbert een inspirerende praktische workshop aan de hand van het crowdfunding canvas. Naast Gijsbert Koren spreken o.a. hard//hoofd, voordekunst en Amsterdam Museum.