Hoe verlaat je X: stappenplan voor organisaties

#Online marketing
12 mei 2025

Steeds meer culturele organisaties houden zich bezig met de ethische vraagstukken rondom sociale media. Hoe verantwoord is het nog om op de platformen van de Big Tech bedrijven actief te blijven? Mocht jouw organisatie overwegen om X te verlaten, maar weet je nog niet precies hoe? Dan is hier een handleiding.

Wendy Hoenkamp
Door Wendy Hoenkamp

Als online social media- en campagnemanager implementeert Wendy Hoenkamp ethiek in online marketing. Zo was ze dit jaar adviseur voor de #Detox-campagne van De Goede Zaak, waarin iedereen werd bewogen X te verlaten en publiceert ze de Ethische Online Marketing Nieuwsbrief.
Fotografie

Fotocredit: Ketut Subiyanto (Pexels)

1. Bespreek met je organisatie of je wel of niet van X wil.

Hoe krijg je collega’s mee in je wens om X te verlaten? Je kunt een praatbrief opstellen waarin je de ethische verantwoordelijkheid van jouw organisatie bespreekt, hoe X hierin valt, de voor- en nadelen van het verlaten van het platform, en wat jij graag als de volgende stap van de organisatie zou zien.

2. Haal diep adem en adem uit

Bagatelliseer je gevoel niet, maar maak het ook niet groter. Besef dat wat je op het punt staat te gaan doen, bijdraagt aan je eigen welzijn, het welzijn van je organisatie en aan een betere wereld. Je organisatie geeft het goede voorbeeld.