Voor dit onderzoek zijn de e-mailstatistieken van 12,5 miljoen e-mails geanalyseerd. Deze zijn door 150 culturele instellingen via MailingLijst (e-mailmarketing applicatie voor de culturele sector) verstuurd in 2015. Van deze 12,5 miljoen zijn er 4,4 miljoen geopend door de ontvangers en is er 715.000 keer doorgeklikt.
Het gemiddelde openpercentage van culturele mailingen was in het afgelopen jaar 35,5% en het klikpercentage 16,1%. Deze beide percentages liggen hoger dan de resultaten die in 2014 gemeten zijn voor de Nationale E-mail Benchmark door de DDMA (Data Driven Marketing Association) voor de sector ‘Culture & Entertainment’. Het openpercentage is met 1,5% gestegen en het klikpercentage met 3,1%.
Ook in e-mail campagnes is segmenteren van groot belang. Uit het onderzoek blijkt dat het openpercentage groter wordt naarmate de mailing kleiner wordt. Van de mailingen met minder dan 500 adressen is bijna de helft geopend (46%). Mailingen met meer dan 50.000 adressen hebben daarentegen een openpercentage van 17% behaald. Uit het onderzoek is gebleken dat de meeste mailingen van de geanalyseerde 150 culturele instellingen tussen de 1000 en 5000 adressen per mailing betrof (34%).
Tussen 15.00 uur en 18.00 uur worden de meeste culturele mailingen verstuurd (35%). Rond deze tijd worden ook de meeste mailtjes geopend (27%), gevolgd door tussen 12.00-15.00 uur en tussen 18.00-21.00 uur (beiden 20%). De minste e-mails worden na 21.00 uur geopend (12%). Donderdag vormt qua versturen het hoogtepunt van de week met 32%, het weekend is het rustigst met 4%. Het lijkt erop dat het verzendtijdstip en de verzenddag over het algemeen weinig invloed hebben op het openpercentage.
De meeste e-mails worden na 8 uur na verzending geopend (31%), de volgende koploper is echter zeer snel met het openen binnen 1 uur na verzending (29%). De conclusie die getrokken wordt is dat binnen 8 uur ruim 2/3 van de openers de mail al heeft gelezen.