E-mailmarketing: statistieken van 12,5 miljoen culturele e-mails in 2015

8 feb 2016

De e-mailmarketing provider EM-Cultuur heeft zijn data en inzichten over mailingscampagnes in de cultuursector weer omgezet in een nuttige infographic. Evenals in 2013 en 2014 analyseert en deelt de instelling jaarcijfers over onder andere open- en klikpercentages en verzendingstijd. De cijfers van 2015 worden hieronder toegelicht.

Door redactie

Fotografie

Flickr

Stijging in open- en klikpercentages

Voor dit onderzoek zijn de e-mailstatistieken van 12,5 miljoen e-mails geanalyseerd. Deze zijn door 150 culturele instellingen via MailingLijst (e-mailmarketing applicatie voor de culturele sector) verstuurd  in 2015. Van deze 12,5 miljoen zijn er 4,4 miljoen geopend door de ontvangers en is er 715.000 keer doorgeklikt.

Het gemiddelde openpercentage van culturele mailingen was in het afgelopen jaar 35,5% en het klikpercentage 16,1%. Deze beide percentages liggen hoger dan de resultaten die in 2014 gemeten zijn voor de Nationale E-mail Benchmark door de DDMA (Data Driven Marketing Association) voor de sector ‘Culture & Entertainment’. Het openpercentage is met 1,5% gestegen en het klikpercentage met 3,1%.

Segmenteren is het sleutelwoord

Ook in e-mail campagnes is segmenteren van groot belang. Uit het onderzoek blijkt dat het openpercentage groter wordt naarmate de mailing kleiner wordt. Van de mailingen met minder dan 500 adressen is bijna de helft geopend (46%). Mailingen met meer dan 50.000 adressen hebben daarentegen een openpercentage van 17% behaald. Uit het onderzoek is gebleken dat de meeste mailingen van de geanalyseerde 150 culturele instellingen tussen de 1000 en 5000 adressen per mailing betrof (34%).

Hoogtepunt van de dag

Tussen 15.00 uur en 18.00 uur worden de meeste culturele mailingen verstuurd (35%). Rond deze tijd worden ook de meeste mailtjes geopend (27%), gevolgd door tussen 12.00-15.00 uur en tussen 18.00-21.00 uur (beiden 20%). De minste e-mails worden na 21.00 uur geopend (12%). Donderdag vormt qua versturen het hoogtepunt van de week met 32%, het weekend is het rustigst met 4%. Het lijkt erop dat het verzendtijdstip en de verzenddag over het algemeen weinig invloed hebben op het openpercentage.

Snelheid van het openen

De meeste e-mails worden na 8 uur na verzending geopend (31%), de volgende koploper is echter zeer snel met het openen binnen 1 uur na verzending (29%). De conclusie die getrokken wordt is dat binnen 8 uur ruim 2/3 van de openers de mail al heeft gelezen.

Infographic emailmarketing 2015

 

In één dag bijgespijkerd worden over de do’s en don’ts van e-mailmarketing? Op 12 april ga je in een kleine groep aan de slag met praktische opdrachten en leer je meer over relevanter communiceren, database-groei en analyse van de resultaten. Meer informatie over het programma van de workshop scoren met e-mailmarketing vind je hier.

Infographic: EM-Cultuur