"Podcasts zijn de perfecte vorm voor breekbare menselijke verhalen."

Leer podcasten van pioniers SCHIK

#Communicatie
23 jul 2019

“Bij de marketing van kunst en cultuur gaat nog wel eens iets fout,” vertelt Mirke Kist van AudioCollectief SCHIK. “Zeker als het om een relatief onbekend medium gaat, zoals bij podcasts.” Desondanks wist SCHIK met hun podcastserie Bob veel aandacht te krijgen en wonnen zij tal van prijzen zoals de Dutch Podcasts Awards en de publieksfavoriet bij de journalistieke prijs De Tegel. “Kunstenaars moeten soms ook marketinggericht denken en ook wij zijn daar zeker niet vies van.”

Door de redactie

Fotografie

Kevin Faingnaert

AudioCollectief SCHIK bestaat uit drie makers: Nele Eeckhout, Siona Houthuys en Mirke Kist. Zij ontmoetten elkaar op de opleiding Woordkunst in Antwerpen waar ze besloten de handen ineen te slaan. “Ik had zelf nooit de ambitie om binnen de kunstsector de audio in te gaan,” vertelt Kist. “Wij kregen hier wel les in op de opleiding Woordkunst in Antwerpen, maar het was ons nog onduidelijk wat we ermee konden. Pas toen wij kennismaakten met de Noord-Amerikaanse podcast This American Life met 1.8 miljoen luisteraars zagen wij een toekomst voor audiokunst: de podcast!”