Voor deze editie van Movers & Shakers spraken wij met Boland over zijn nieuwe functie en vroegen hem naar zijn verwachtingen van en visie op cultuurmarketing.
Cas Boland(36) woont samen met zijn vriendin en dochter in Amsterdam. Daar geniet hij van het leven en ontdekt graag nieuwe dingen in de muziek, kunst, politiek en marketing.
Boland studeerde Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen en studeerde af in Media, Cultuur en Identiteit. Hierna begon hij zijn loopbaan als marketeer in de muziekindustrie. Hij werkte bij festival en poppodium Tivoli. Daarnaast was Boland actief in het dj-collectief Boemklatsch. Ze gaven shows op grote festivals in binnen- en buitenland, brachten muziek uit via een eigen platenlabel, verkochten merchandise en hielpen merken hun achterban te bereiken.
Toen Tivoli en muziekcentrum Vredenburg samengingen tot het nieuwe muziekpaleis TivoliVredenburg stonden Boland en zijn collega’s voor de taak ‘dit nieuwe, prachtige, state-of-the-art muziekcentrum vanaf de basis in te richten en te exploiteren’. Omdat het publiek nogal sceptisch was over de verhuizing van ‘hun’ Tivoli en ‘hun’ Vredenburg, moest de introductie van het nieuwe gebouw subtiel aangepakt worden.
Het marketingteam koos voor een persoonlijke campagne, met daarin de impliciete boodschap: kom kijken en oordeel zelf. Met deze campagne werd TivoliVredenburg genomineerd voor de 2015, de Cultuurmarketing award voor de beste marketingcase van het jaar. Sinds september 2015 is Boland actief als Hoofd Marketing van het Van Gogh Museum.
“De missie van het Van Gogh Museum is om het leven en werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken, om deze mensen te verrijken en te inspireren. Deze opdracht spreekt mij heel erg aan omdat het leven en werk van Van Gogh echt enorm spectaculair is. Zijn leven inspireert mij zowel op persoonlijk vlak als op professioneel gebied. Ik vind het heel speciaal om deze inspiratie te mogen uitdragen.”
“Het Van Gogh Museum realiseert zich dat er op veel meer manieren gehoor kan worden gegeven aan zijn missie dan via het museumbezoek alleen. Denk aan onderzoek, publicaties, tentoonstellingen, productverkoop en belevingen op andere plekken in de wereld, maar met name ook aan de kansen op het gebied van online.
Tot nu toe heb ik de organisatie leren kennen als een collectief van zeer gedreven experts die allen bijdragen aan de totstandkoming van een prachtig, divers wereldmerk. Het Van Gogh Museum ontvangt in haar museum ruim 1,6 miljoen mensen per jaar en heeft ruim 10 miljoen volgers op web en socials. Van een dergelijk sterk merk gaat elke marketeer natuurlijk watertanden.”