Het verhogen van de klantloyaliteit van families

Kidsmarketing in het Spoorwegmuseum

Kidsmarketing is een lastig onderwerp, omdat het direct connotaties met ongezonde producten oproept. Het Spoorwegmuseum zet juist volledig in op kinderen en hun families, met bijvoorbeeld kidsclub Rail Rookies en verhoogt hiermee klantloyaliteit. 

Door redactie

Fotografie

Johannes Plenio (Pexels)

Het Spoorwegmuseum bestaat sinds 1927 en bevindt zich in het Maliebaanstation in Utrecht. Het museum startte als een collectie van treinmemorabilia van een NS-medewerker en heeft zich ontwikkeld tot een belevingsmuseum voor het hele gezin. Jaarlijks komen rond de 421.000 bezoekers op het museum af, waarvan een derde onder de twaalf is. Daarom richt het Spoorwegmuseum zich bijna exclusief op kinderen en hun (groot)ouders. Hoe zorgt het museum ervoor dat ze hun marketing optimaal afstemmen op deze doelgroep?

Hierover spraken Sandra Bechtholt, Hoofd Marketing en Communicatie, en Marleen Schlichting, die samen met een collega van Educatie de leiding heeft over de kidsclub de Rail Rookies, tijdens de Museum Vakdagen op 25 mei 2016.

De doelgroep van het Spoorwegmuseum: het gezin