Hoe het festival Le Guess Who bijna altijd uitverkoopt

Le Guess Who?: marketing integraal onderdeel van festival

Als een festival dat zich focust op innovatieve en experimentele muziek kan het Utrechtse Le Guess Who? niet rekenen op de pull van een populaire popartiest. Toch slaagt Le Guess Who? er bijna altijd in uitverkocht te zijn. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Door de redactie

Fotografie

Hippopx

Le Guess Who? is een internationaal vierdaags festival voor onafhankelijke en vernieuwende muziek in de binnenstad van Utrecht. Le Guess Who? is van mening dat de meest interessante ontwikkelingen zich afspelen in “de periferie van de popmuziek”: de plek waar artiesten zich niets aantrekken van de vaststaande regels en stramienen die onderdeel zijn van de popmuziek, maar hun eigen richting bepalen.

De programmering van Le Guess Who? richt zich dan ook op toonaangevende, vernieuwende artiesten; acts die een drang hebben om de grenzen van genres op te zoeken en te verleggen. Het festival promoot en presenteert deze niet-populaire genres op een populaire manier. Daardoor kunnen artiesten die doorgaans een relatief kleinschalig publiek op de been brengen tijdens Le Guess Who? rekenen op grotere aandacht. Dit komt doordat ze één op één samengebracht worden met een grootschalig, internationaal netwerk van gelijkgestemde artiesten, media en publiek.