Online shop & swipen tot de perfecte match

Matchmaker CJP

9 mrt 2021

Hoe breng je jongeren in contact met cultuur als zij thuis moeten blijven en de instellingen gesloten zijn? Lisa Mosmans, business strateeg bij CJP, vertelt over het proces.

Door de redactie

CJP werd 60 jaar geleden opgericht met als doel om de drempel naar cultuur voor jongeren te verlagen. 40 jaar later werden zij ook actief binnen het voortgezet onderwijs met de CKV-bonnen, die later vervangen werden door de Cultuurkaart. CJP faciliteert met de Cultuurkaart cultuuronderwijs waarbij de docenten met een geoormerkt budget activiteiten kunnen inkopen bij culturele instellingen.

Daarnaast worden de financiële drempels voor de leerlingen met de Cultuurkaart zowel klassikaal als buiten school verlaagd. Deze activiteiten binnen het onderwijs werden vier jaar geleden verder uitgebreid naar het beroepsonderwijs, waar CJP de MBO Card introduceerde. Naast de passen voor scholieren, verkoopt CJP ook particuliere lidmaatschappen, waarbij de grootste groep een leeftijd heeft tussen de 18 en 30 jaar.

Ondanks de coronacrisis blijft de Cultuurkaart populair onder scholen en leerlingen. Bijna 80% van de voortgezet onderwijsscholen in Nederland doet in 2021 mee met de Cultuurkaart. Toch nam het aantal ondernomen culturele activiteiten door het voortgezet onderwijs door de coronacrisis af met 40%. Ook de werking van de particulier betaalde CJP lidmaatschappen kwam onder druk te staan.