Museumnacht: Amsterdamse jongeren de musea in - Cultuurmarketing

Museumnacht: Amsterdamse jongeren de musea in

16 feb 2015

Door redactie

Fotografie

Museumnacht / Matthijs Immink” width=”640″ height=”512″/>

De strijd om het beste idee

Om jongeren meer inspraak te geven in museaal Amsterdam zijn de N8 Sokkels in het leven geroepen. Musea krijgen de kans om een projectvoorstel in te dienen met een innovatief idee om een jong publiek te bereiken en betrekken. Er worden twee prijzen uitgereikt: de Gouden Sokkel (€20.000) en de Zilveren Sokkel (€10.000).

Een onafhankelijke jury beoordeelt de voorstellen op een aantal punten. Het project moet passen bij het karakter van het museum, bezoek stimuleren, de doelgroep betrekken, etc. Na de beoordeling blijven er per categorie twee genomineerde musea over.

Vervolgens kiezen jongeren bij het bestellen van hun Museumnacht kaartje per categorie het beste project. Op deze manier leren musea de behoeften kennen van jongeren en worden jongeren beter aangesproken.

Dit jaar is de Gouden Sokkel gegaan naar het EYE museum, dat geluidloze films toegankelijk wil maken voor een jonge doelgroep door hedendaagse artiesten nieuwe muziek er bij te laten componeren. De Zilveren Sokkel is uitgereikt aan het Museum van Loon, zij willen een cultuurpas voor leerlingen uit het MBO op de markt brengen.

Sharing is caring

Nachtbrakers is het online platform van N8 waar bloggers hun verhalen over musea delen. Op deze manier worden jongeren aangesproken in hun eigen taal. Jongeren vertellen over tentoonstellingen en richten zich hierbij op hun leeftijdsgenoten.

Nachtbrakers

Nachtbrakers is in de markt gezet als apart merk, los dus van de Museumnacht. Daarom is er voor gekozen om een aparte website en social media kanalen aan te maken. De organisatie heeft liever een Facebook pagina met 500 likes waar mensen actief op zijn door op posts te reageren en te delen, dan onderdeel uit te maken van de Museumnacht pagina met meer dan 20.000 likes die minder buzz genereert.

Provocatie als gespreksopener

Voor de campagne van 2014 heeft N8 gekozen voor een conceptuele campagne. N8 heeft fotograaf Govert de Roos (bekend van onder andere Playboy) gevraagd invulling te geven aan het thema ‘Art sells’.

Art Sells campagne

Met dit statement, in combinatie met provocerende fotografie, doet N8 een poging het gesprek over seks en seksualiteit in het publieke domein te verplaatsen naar kunst en cultureel erfgoed. Seks is overal te zien en iedereen praat er over. ‘Art sells’ is een hartenkreet: kunnen we het nu eindelijk een keer over kunst hebben? De campagne leverde aardig wat discussie op.

Wees geen hufter

Vos en Greer sluiten hun presentatie af met een vier adviezen met betrekking tot het benaderen van jongeren:

1. Wees niet bewust van je doelgroep, wees je doelgroep. Museumnacht draagt dit uit door geen medewerkers aan te nemen die ouder zijn dan 27 jaar.

2. Vind je niche en ga aansluitingen aan. Een voorbeeld van deze aanbeveling is de samenwerking van Museumnacht met diverse scholen in Amsterdam.

3. Wees geen hufter, wees authentiek en doe geen zinloze acties.

4. Zet Facebook in op een persoonlijke manier. Laat het gezicht van je instelling zien, niet de façade.

Verder komen...

natuurlijk wil je dat!

En dus is het een heel goed idee om lid te worden. Daarmee help je jezelf en ons vak vooruit.