De Museumnacht wordt al jaren georganiseerd om een jong publiek naar het museum te krijgen. De programmering met optredens, workshops en catering trekt al jaren vele jongeren naar de musea. De organisatie van de Museumnacht Amsterdam, N8, bedacht in 2014 een bijzondere marketingcampagne om het evenement te promoten. Onder het mom "sex sells" waren de campagnebeelden weinig verhullend. Wat bewoog N8 tot een dergelijke campagne en was het een succes?
Over het algemeen trekken musea weinig jong publiek. Dit valt deels te wijten aan het feit dat musea vaak niet communiceren op een manier die jongeren aanspreekt in de media. Om hier verandering in te brengen zijn verschillende Nederlandse steden begonnen met het organiseren van museumnachten. Tijdens zo’n nacht organiseren verschillende musea een programma, speciaal gericht op een jong publiek van 18 tot 35 jaar, om hen te interesseren in het bezoeken van musea. De Museumnacht Amsterdam is de grootste van Nederland, waar tientallen musea bij zijn betrokken, waaronder het Rijksmuseum, de Hermitage, het Anne Frank Huis, het Van Gogh Museum en het Allard Pierson Museum.
Bij de start van de Museumnacht in 2000 was het doel om de nacht te verkopen. Dat loopt inmiddels al 8 jaar goed. Daarnaast stelde N8 in 2014 een aantal subdoelen:
Deze laatste twee doelstellingen geven ook aan wie de doelgroep van N8 is: jongeren tussen de 18 en 35 jaar uit (groot) Amsterdam, onder wie extra nadruk wordt gelegd op MBO-studenten.
De aftermovie van Museumnacht 2014