Wat valt te leren van het marketing succes van de T. rex van Naturalis?

Marketingcampagne T. Rex Trix van Naturalis

‘Heel Nederland in de ban van T. rex’, dat is het motto van de marketingcampagne rondom het skelet van de door Naturalis zelf opgegraven Tyrannosaurus Rex. In dit artikel kijken we naar enkele hoogtepunten van de succesvolle campagne.

Door Elisabeth Rullens

Het skelet van Trix is de eerste Tyrannosaurus rex die in Europa tentoongesteld wordt. Het skelet is een ware schat voor het museum. “Dit is de Nachtwacht of de Mona Lisa voor Naturalis,” aldus Edwin van Huis, directeur van Naturalis in het NRC (Zo bouwde Naturalis de T-Rex hype op, NRC Handelsblad, 8 september 2016). Om van deze tentoonstelling een succes te maken wist Van Huis dat het nodig was om de ervaring en expertise van Van Impelen in huis te halen. Door haar eerdere ervaringen bij commerciële bedrijven zoals de Nederlandse Spoorwegen en Zorgverzekeraar Achmea heeft Van Impelen veel ervaring opgebouwd met het ontwikkelen van communicatiestrategieën en het leiden van grote campagnes, wat voor deze campagne van waarde bleek te zijn. Wij kijken alvast naar een paar highlights van de campagne:

De start: tientje voor T. rex

De tentoonstelling rondom Trix zou niet mogelijk geweest zijn zonder een zeer succesvolle crowdfunding campagne. De campagne was er op gericht het skelet naar Nederland te halen. Voor deze crowdfunding campagne ‘Tientje voor T.rex’ werkte het team samen met Freek Vonk, de beroemde televisiebioloog die als onderzoeker voor Naturalis werkt. Er werd een reclamespotje bedacht waarbij het Nederlandse publiek opgeroepen werd een donatie te doen. Na donatie van één of meerdere tientjes mochten mensen zich mede-eigenaar van Trix noemen. Om de campagne af te trappen werd er een replica van het skelet tentoongesteld in de drukke hal op Leiden Centraal: dit zorgde vanaf het begin al voor veel free publicity.