Redenen om over te gaan tot een naamswijziging en voorbeelden uit de cultuursector

Re-branding: de impact van naamswijzigingen op het merk

#Branding
10 nov 2021

De naam van een organisatie is het fundament van een merk en het publiek bouwt er gedurende de jaren allerlei associaties mee op. Toch zijn er nog altijd culturele organisaties die opmerkelijke naamswijzigingen doorvoeren. Wat drijft hen om zo’n grote stap te nemen?

Portretfoto Pip Manders
Door Pip Manders
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Aad Hoogendoorn, Michiel Devijver, Jaap Kroon & Jostijn Ligtvoet

De naam van een organisatie is een belangrijk onderdeel van het merk. Branding experts zijn het over het algemeen eens: verander een naam alleen als het echt niet anders kan. Bianca van Zwol, strateeg bij Branddoctors: “Een merk is een netwerk van associaties dat mensen in hun hoofd hebben. Als je een merknaam verandert, dan gooi je een stuk van de waarde die je hebt opgebouwd weg. In mijn optiek kun je beter investeren in het sterker maken van je merk door het aan te laten sluiten bij je nieuwe ambities.”