Hoe om te gaan met een imagoprobleem

De herpositionering van het Nederlands Openluchtmuseum

Mabel Amber
#Branding
7 mrt 2016

Veranderingen zijn spannend, tijdrovend en over het algemeen vaak noodzakelijk voor ontwikkeling. Pien Rommens en Bianca van Zwol vertellen over het traject van een nieuwe positionering van het Nederlands Openluchtmuseum.

Door de redactie

Fotografie

Pexels / Nederlands Openluchtmuseum / Flickr

In dit artikel doen Pien Rommens, manager Marketingcommunicatie en Sponsoring bij het Nederlands Openluchtmuseum, en Bianca van Zwol, strateeg bij marketing adviesbureau Branddoctors, hun verhaal. Zij praten over de uitdagingen die bestonden tijdens het aanmeten en doorvoeren van een nieuwe positionering en identiteit. Het Nederlands openluchtmuseum heeft immers een 44 hectare terrein, met 200.000 collectievoorwerpen en 90 historische gebouwen.

Rommens en Van Zwol beginnen hun verhaal door de aanwezigen te vragen wat hun associatie is bij het Nederlands Openluchtmuseum. “Plaggenhutten!” wordt er direct enthousiast geroepen. Daarna volgen er nog meer associaties: mooi weer, Veluwe, ambachten, familie. Van Zwol vraagt of alle associaties positief zijn. Daarna volgen er wat minder positieve associaties: braaf, saai en stoffig zijn woorden die uit de zaal klinken. Daarmee wordt de spijker op de kop geslagen.