Branding en positionering vanuit menselijk perspectief

#Branding
1 mrt 2018

Op 15 januari 2018 trapte Cultuurmarketing het nieuwe jaar af met de nieuwjaarsborrel. Er was tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar en we stonden stil bij de persoonlijke en professionele doelen van de aanwezige Cultuurmarketing leden voor het nieuwe jaar. Vooruit keken we met Kim Cramer, medeoprichter van het adviesbureau BR-ND en gespecialiseerd in het opbouwen van merken vanuit menselijk perspectief. Ze liet zien hoe belangrijk het geluk van medewerkers tijdens het werk is en dat een merk nog sterker kan worden door hierop te focussen. 

Door redactie

Kim Cramer startte haar carrière als wetenschapper. Na het behalen van haar PhD in Communicatiewetenschap ging zij aan de slag als onderzoeker bij Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). Hier schreef ze (mee aan) zes publicaties, waaronder haar eigen proefschrift over merkportfoliostrategieën. Na SWOCC maakte ze de overstap naar de praktijk. Hoewel ze eerder het gevoel had dat ze niet helemaal thuishoorde in de wetenschappelijke wereld, lag de wetenschap haar toch meer nader aan het hart dan gedacht. Ze zag het belang van wetenschappelijke onderbouwing van methodes in de praktijk en daarom deed zij samen met Alexander Koene onderzoek naar fundamentele belangen, aantrekkelijke merken en gelukkige mensen. Op basis van dit onderzoek adviseren zij organisaties, sinds 2011 vanuit hun eigen adviesbureau BR-ND. BR-ND werkt voor commerciële en non-profit organisaties zoals Natuurmonumenten en Nextview.

Emotie en betrokkenheid als methode voor brandingsvraagstukken

Cramer startte haar verhaal met het cijfer 85. Uit wereldwijd onderzoek blijkt namelijk dat 85% van de medewerkers niet volledig betrokken is bij de organisatie waar ze werken. Ontevreden en ongelukkige mensen zijn een beperkende factor voor organisaties; ze halen zo niet het beste uit mensen. Het geluk van de werknemers is volgens Cramer een van de belangrijkste aspecten binnen een organisatie. Als mensen op hun drijfveren worden aangesproken, zijn ze positiever en gemotiveerder om te werken. Vanuit deze gedachtegang ontwikkelden Cramer en Koene samen een methode, genaamd 23plusone. Met deze methode los je, door middel van open communicatie en co-creatie, organisatie- en brandingvraagstukken op.