Hoe het Van Gogh Museum, IKEA, Lays, Mercedes en Disney neuromarketing inzetten

6 prikkelende neuromarketing voorbeelden

14 mrt 2017

Neuromarketing bestudeert de werking van emoties en de invloed daarvan op onze beslissingen en denkwijze. In dit artikel geven we zes inspirerende voorbeelden van neuromarketingonderzoek toegepast in de praktijk, voornamelijk afkomstig uit de commerciële sector.

Door de redactie

Fotografie

Priyanka Singh. Dit artikel is gepubliceerd op 14 maart 2017 en geüpdatet door de Cultuurmarketing redactie op 22 maart 2022.

Ook IKEA ziet het belang van neuromarketing. Zij gebruiken dit o.a. om de customer journey in kaart te brengen. Dit doen ze door klanten met een headset door de winkel te laten lopen. Hierdoor wordt er geregistreerd waar de klanten naar kijken en hoe zij zich verplaatsen. Nog een leuk weetje: wist je dat IKEA een conceptstore heeft in Delft? Deze winkel ziet er uit als een normale IKEA, alleen is hier de consument onderdeel van een experiment. De bewegingen en acties worden namelijk nauwlettend in de gaten gehouden.