Onder culturele organisaties is het bereiken van nieuwe doelgroepen een veelgehoorde – en vaak doorlopende – doelstelling. Dat komt onder andere voort uit de overtuiging dat kunst en cultuur van meerwaarde is voor ieder mens, maar het past ook bij de doelstelling die je meekrijgt wanneer je financiering ontvangt vanuit publieke gelden.
In dit artikel deelt Pim Halkes, eigenaar van adviesbureau , handige tips over hoe je nieuwe doelgroepen het beste aan je merk kunt koppelen. Eerder werkte hij als consultant bij SmartConnections, waar hij voor diverse organisaties werkte, zoals HandicapNL, DPG Media en RAI. Pim heeft ook ervaring als marketingmanager bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Wat is de beste manier om een nieuwe doelgroep aan jouw merk te verbinden? Daarbij kan je verschillende routes nemen, waarbij je kijkt naar de achterliggende oorzaak waarom het niet eerder is gelukt de beoogde doelgroep te bereiken:
De eerste twee routes zijn op te lossen met acties op marketingcommunicatiegebied, zoals awareness-campagnes of het beter communiceren van de belofte via contentmarketing. Bij de derde route zijn acties op het gebied van marketingcommunicatie niet genoeg en ben je genoodzaakt een kritische blik te durven werpen op je aanbod.
Dit is voor veel organisaties een pittige stap om te nemen, maar wel noodzakelijk om een nieuwe doelgroep duurzaam aan je te verbinden. Het is een transitie die niet alleen tijd kost, maar ook geld en een aanpassing in personeel en processen. Vraag jezelf daarom af: waaróm wil je nieuwe doelgroepen bereiken?
Deze zoektocht start vaak omdat een organisatie te afhankelijk is geworden van ofwel één homogene groep klanten, of sterk afhankelijk is van maar één product of dienst. Die afhankelijkheid, of het nu gaat om doelgroep of product, vormt een risico voor de continuïteit van jouw organisatie.