Kennismaken met ballet vanuit de woonkamer - Cultuurmarketing
Nitchka Wefers Bettink wint Young Talent Award 2021

Kennismaken met ballet vanuit de woonkamer

#Loopbaan
3 aug 2021

Online balletlessen van hoge kwaliteit volgen, gewoon vanuit je woonkamer. Met deze case won Nitchka Wefers Bettink de Young Talent Award tijdens de Cultuurmarketing Awards 2021.

Door de redactie

Fotografie

Bart Grietens

Vanaf de eerste lockdown heeft Nationale Opera & Ballet gelijk het roer omgegooid. Een live ervaring in het theater was op dat moment niet mogelijk, maar online lagen nog veel kansen voor het oprapen. Contentmarketeer Nitchka Wefers Bettink kwam met het idee om drie keer per week gratis online balletlessen aan te bieden.

Binnen korte tijd wist Wefers Bettink het concept uit te werken en de productie te coördineren, met een indrukwekkend resultaat: elke week presenteerde Nationale Opera & Ballet twee online balletlessen op YouTube, en één keer per week konden Facebookvolgers live meedoen met een balletles waarin alle dansers van het Nationale Ballet ook meededen.

Young Talent Nitchka Wefers Bettink Cultuurmarketing Awards 2021
Nitchka Wefers Bettink (links) met het gepersonaliseerde kunstwerk van Hedy Tjin en juryleden Adelinde Bennaars (midden) en Melanie Bosveld (rechts).

Hiermee maakte Wefers Bettink niet alleen een vertaalslag van offline naar online, maar kon ze het publiek een waardevolle activiteit bieden die bijdroeg aan een gezondere leefstijl en fungeerde als lichtpuntje in donkere tijden. Voor deze unieke prestatie werd zij door de vakjury tijdens de Cultuurmarketing Awards dan ook gekroond tot Young Talent van 2021.

Een waardevolle activiteit en een bijdrage aan een gezonde levensstijl

Wefers Bettink heeft als contentmarketeer het concept bedacht en verder uitgewerkt aan de hand van onderzoek. Zo heeft zij gekeken naar best practices op YouTube van gerelateerde lessen, zelfs op het gebied van yoga en pilates. Ook heeft zij contentmanagementadvies ingewonnen bij YouTube marketing agency 5PM.

Met deze inzichten heeft zij de grove lijnen verder uitgewerkt naar een concept, inclusief doel, lengte van de video en de cinematografie. Deze stemde zij af met de leraar van de lessen en artistiek coordinator van de Junior Company Ernst Meisner en het beeld- en geluidteam dat de lessen filmde en editten. Ook de verdere coördinatie van het proces lag in handen van Wefers Bettink.

Zodra de videocontent klaar was, zorgde zij ervoor dat elke video op YouTube als première ingesteld was, zodat volgers zich konden inschrijven voor een melding zodra de video live stond. Ook werkte ze samen met 5PM na het plaatsen van de video’s: “Juist als een video ‘door het dak’ gaat moet je er bovenop blijven zitten – zodat het echt exponentieel gaat groeien. En dat is gelukt!”

Next level engagement

Wefers Bettink vertelt dat zij al langer met het idee speelde om vanuit de studio’s balletlessen aan te bieden. Hiermee konden mensen die (nog) niet bekend zijn met ballet op een laagdrempelige manier kennis maken met de kunstvorm: “Het Nationale Ballet is een gesubsidieerd gezelschap en we willen er zijn voor alle dansliefhebbers. Door onze online programmering vervaagde de geografische afstand. Het feit dat het gratis was, nam een belangrijke drempel weg.” De coronacrisis creëerde urgentie voor online programmering, waardoor dit idee doorgang kreeg.

De juryleden Melanie Bosveld, Adelinde Bennaars en Sana Sellami spreken hun bewondering uit voor de diepgang die met dit idee is bereikt: “Een simpel idee, dat goed tot uitvoering is gebracht. De genomineerde heeft nagedacht over het vraagstuk hoe met dit project zowel huidig publiek als nieuwe doelgroepen aangeboord kunnen worden,” aldus de jury. “Het project is inclusief, toegankelijk en laagdrempelig. Hiermee is het een eerste stap in de richting van een duurzame en toekomstbestendige organisatie.”

Indrukwekkende resultaten

Dit is terug te zien in de resultaten. De eerste balletles werd al meer dan 1.1 miljoen keer bekeken. De twaalf video’s met balletlessen zijn in 2020 in totaal ruim 2.4 miljoen keer bekeken. Dit heeft voor een groei in naamsbekendheid gezorgd: het YouTube-kanaal van Nationale Opera & Ballet is sinds de eerste lockdown met maar liefst 68.000 abonnees gegroeid: een indrukwekkende groei van maar liefst 489%, aangezien het kanaal daarvoor 14.000 abonnees in totaal had.

Ook werden de lessen opgepikt door de landelijke pers. Het succes van de balletlessen zorgde ervoor dat Trouw en LINDA er een artikel aan wijdden, en Radio Noord-Holland berichtte erover. De online lessen haalde bovendien de landelijke televisie in het programma ‘Tijd voor Max’.

Misschien nog belangrijker zorgde dit project voor een overvloed aan positieve reacties onder het publiek. Wefers Bettink: “De duizenden hartverwarmende reacties naar aanleiding van de online balletlessen laten zien dat men er naast de lichamelijke excercise ook mentaal van opknapte.”

Terugkijkend op het proces vertelt Wefers Bettink dat het project naast een geweldige kans ook een enorme druk gaf op de afdeling en haarzelf: “Al onze activiteiten vonden opeens online plaats. Het was een uitdaging om te zorgen dat alle lessen telkens op tijd klaar waren en de livestreams op Facebook iedere week goed verliepen. Dat heeft me wel wat grijze haren bezorgd, maar het is altijd goed gekomen. Mede dankzij de steun en vrijheid die we van de artistieke leiding van Het Nationale Ballet kregen. En wat betreft die haren, die zijn inmiddels weer blond geverfd.”

Als grootste les voor haarzelf benoemt zij daarom dat zij nog meer haar intuïtie moet volgen: “Ik liep al een tijd rond met dit idee. Door de lockdown zag ik een kans en ik pakte hem. Als je ergens echt in gelooft, moet je ervoor gaan. Urgentie en draagvlak kan je creëren, door toegewijd en enthousiast aan de slag te gaan. Soms moet je goedkeuring niet afwachten, maar
uitlokken.”

Pitch Young Talent Nitchka Cultuurmarketing Awards 2021
Cultuurmarketing Awards (2021) tafelgesprek Young Talents Bekijk video

Wil je meer weten?

De winnaars van de Cultuurmarketing Awards spreken op NTF PRO. Samen met het Nederlands Theaterfestival organiseert Cultuurmarketing twee programma’s op 2 september. Cultuurmarketing leden ontvangen nu €15,- korting op een NTF PRO dagpas t.w.v. €50,- (inclusief BTW).

Interessant voor anderen?