Hoe pakken culturele instellingen het aan?

Bezoekersonderzoek tijdens coronacrisis

Het culturele bezoek ziet er anders uit. Reinigingsmiddelen, aangepaste routes en minder bezoekers die per keer naar binnen mogen zijn de nieuwe realiteit. Cultuuraanbieders pasten zich in sneltreinvaart aan en experimenteren inmiddels met nieuwe presentatievormen. Dat vraagt ook om een nieuwe aanpak voor het bezoekersonderzoek. Of zijn een paar aanpassingen in de bestaande enquêtes voldoende? Cultuurmarketing organiseerde een online talk waarin deelnemers vraagstukken rondom bezoekersonderzoek uitwisselden. 

Door de redactie

Bevraging eigen achterban voor sturing nieuwe activiteiten

De online talk startte met een introductie van drie deelnemers over recent uitgevoerd publieksonderzoek. Zodra bekend werd dat theaters vanaf 1 juni weer open mochten, ondervroeg Maas theater en dans de eigen Rotterdamse achterban over bezoekintenties en -drempels. Gelijktijdig werden de plannen voor heropening van het theater gemaakt, waarbij werd geleund op de onderzoeksresultaten. “De resultaten van het onderzoek bevestigen grotendeels de richting die wij van plan waren op te gaan. Maar er zijn ook een aantal plannen geschrapt,” vertelt Danielle van den Berg (hoofd marketing). Zo bleek uit de enquête dat de pricing methode ‘pay as you like’ niet populair was bij de eigen achterban en bleek het animo voor livestreams lager dan verwacht.