Onderzoek naar professionele ontwikkeling

Opleidingsbudgetten in de culturele sector

Opleidingsbudgetten
#Loopbaan
17 jul 2024

Hoeveel mag jij besteden aan professionele ontwikkeling? Van de culturele marketing-communicatieprofessionals is minder dan 40% hiervan op de hoogte. In dit artikel: opleidingsbudgetten in de culturele sector.

Door Hannah Dupré en Hilde Smetsers
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Pexels

Ken jij de grootte van jouw opleidingsbudget? Zo niet, ben je zeker niet de enige. Hoewel professionele ontwikkeling belangrijk is voor zowel je persoonlijke als groei van organisaties, weten veel professionals niet precies hoe groot hun beschikbare budget is. En dat is een gemiste kans, want opleiding en ontwikkeling helpt om kennis en vaardigheden up-to-date te houden, bevordert innovatie en verhoogt tevredenheid en loyaliteit van medewerkers.

In het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek waar bijna 400 marketingcommunicatieprofessionals werkzaam in de culturele sector aan meededen, vroegen we daarom naar het jaarlijkse opleidingsbudget.

Opleidingsbudgetten binnen en buiten de culturele sector

Uit het Cultuurmarketing onderzoek blijkt dat de grootste groep van de respondenten (10.1%) tussen de €500 en €1000 ontvangt voor opleidingen, cursussen en andere ontwikkelingsdoeleinden. 8.7% heeft een budget van minder dan €249 per jaar, 8.2% tussen de €250 en €500, 6.3% tussen €1000 en €1999, en 5.8% €2000 of meer. De enige groep groter dan diegenen die €500-€1000 ontvangen, zijn de mensen die het niet weten. Ongeveer 60% van de respondenten is niet op de hoogte van de grootte van hun opleidingsbudget. Zie grafiek 1.

Grafiek 1 - Totalen opleidingsbudget in de culturele sector

Opleidingsbudget cultuursector gelijk met andere sectoren

Hoe verhouden deze cijfers zich tot andere sectoren? In 2024 deed ook de Algemene Werkersverening Nederland (AWVN) onderzoek naar opleidingsbudgetten. Uit hun ledenonderzoek blijkt dat Nederlandse werkgevers over het algemeen een budget bieden tussen €500 en €1000, gevolgd door budgetten van €1000 tot €1500. Het meest voorkomende budget tussen de €500 en €1000 komt dus overeen met de resultaten uit het Cultuurmarketing onderzoek. De kanttekening daarbij is dat 60% van de marketingcommunicatieprofessionals die meededen aan het Cultuurmarketing onderzoek niet weet wat hun opleidingsbudget is.

Grote verschillen binnen cultuursector

Waar zich wel duidelijke ongelijkheden bevinden, is binnen de culturele sector zelf. Het Cultuurmarketing onderzoek toont grote verschillen in opleidingsbudget in subsectoren. In de muziek-, theater- en danssector, is het percentage marcom medewerkers die niet weten wat hun opleidingsbudget is, relatief hoog. Meer dan 70% weet het niet, terwijl dit percentage in andere subsectoren rond 50% ligt. Daarnaast valt op dat er bij de musea een relatief grotere groep is (16%) met een klein opleidingsbudget van tot €249. Wel heeft de museale sector in vergelijking met andere sectoren meer uitschieters naar boven, met budgetten van meer dan €2000 per jaar.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Binnen de cultuurbedrijven is een grote variatie te zien; medewerkers hebben budgetten binnen alle categorieën tot hun beschikking. In vergelijking met andere sectoren heeft een grotere groep (10%) een budget tussen €1000 en €1999, maar ook budgetten tot €249 en tussen de €250 en €500 komen veel voor. Bij amateurkunst en cultuureducatie hebben de meeste respondenten een budget tussen €250 en 500 of tussen de €500 en €1000 euro.

Professionele ontwikkeling: van budget naar aanpak

Het jaarlijkse onderzoek van Cultuurmarketing biedt inzicht in de grootte van de scholingsbudgetten voor marketingcommunicatieprofessionals in de culturele sector. Maar hoe ga je daadwerkelijk aan de slag met deze budgetten? Het kennen van de beschikbare budgetten is één ding, ze effectief benutten is een ander verhaal. Met het volgende korte stappenplan ontdek je hoe je jouw opleidingsbudget kunt achterhalen en optimaal kunt benutten.

  • Krijg inzicht in je opleidingsbudget

Als eerste is het belangrijk om inzicht te krijgen in jouw opleidingsbudget. Vaak vind je dit terug in de cao van de sector. Zo wordt in de cao Nederlandse podia jaarlijks 1% van de loonsom gereserveerd voor beroepsgerichte opleidingen en trainingen en bij musea 1% van de loonsom voor ontwikkelingsbeleid, waarvan ten minste 0,5% voor persoonsgebonden opleidingen.

  • Ga in gesprek met je leidinggevende en maak een plan

Valt jouw organisatie niet onder een cao? Vraag dan aan je manager of er richtlijnen zijn voor opleidingsbudgetten. Daarnaast is er soms ook meer mogelijk dan van tevoren vastgelegd (in bijvoorbeeld de cao). Ga in gesprek met je leidinggevende, bespreek de mogelijkheden en creëer (eventueel samen met je manager) een persoonlijk ontwikkelingsplan. Hierin kunnen opleiding verwerkt zijn, maar ook andere vormen van ontwikkeling zoals coaching, mentorship, netwerken of jobrotatie. Dit plan kan steun bieden tijdens persoonlijke ontwikkelingsgesprekken of beoordelings- of functioneringsgesprekken.

  • Oriënteer je op aanbieders

Wil je je ontwikkelen door het volgen van een training of opleiding? Neem de tijd om diverse opleidingsaanbieders te onderzoeken. Er zijn talloze opties, van korte cursussen en workshops tot meerdaagse trainingen en onderwijs voor professionals. Kies voor kwalitatieve aanbieders die aansluiten bij jouw leerdoelen en professionele behoeften. Cultuurmarketing biedt praktijkgerichte trainingen aan die speciaal ontwikkeld zijn voor de cultuursector en variëren in omvang van 1 dag tot trajecten van een half jaar.

Deelnemers aan de cursus brandmanagement van Cultuurmarketing, in dialoog

Ik heb weinig budget, wat nu?

In het geval dat je niet weet wat je opleidingsbudget is of het budget klein is, zijn er ook mogelijkheden voor professionele ontwikkeling. Zo bieden veel aanbieders van opleiding en training ook regelmatig gratis webinars en programma’s aan. Ook online vind je tal van gratis sessies. Een punt van aandacht is dat de kwaliteit kan variëren en dat een webinar of online sessie van 1,5 uur wel kan inspireren, maar waarschijnlijk weinig ruimte biedt voor interactie of het inbrengen van cases.

Kijk ook eens naar het aanbod van leveranciers zoals (online) marketingbureaus of ticketing- of CRM-partijen. Ook zij organiseren regelmatig gratis bijeenkomsten en webinars om potentiële nieuwe klanten te leren kennen. Deze bijeenkomsten zijn een goede manier om up-to-date te blijven van (technologische) ontwikkelingen en nieuwe mensen te ontmoeten.

Externe budgetten en subsidies

In de culturele sector zijn er verschillende regelingen en fondsen die professionele ontwikkeling stimuleren door een deel van de kosten op zich te nemen. Zo financiert Werktuig PPO 1/3e van de totale kosten van een persoonlijk ontwikkelplan met een maximum van €2000 voor iedereen die in loondienst of als zzp’er werkzaam is in de creatieve of culturele sector (geldig tot eind 2024). Ook Sociaal Fonds Podiumkunsten (NL & BE) biedt financiële steun. Bij Omscholing Dansers Nederland is iedere professionele danser welkom voor kosteloos advies en loopbaanbegeleiding. Lees meer over (deze) financieringsmogelijkheden.

Professionele ontwikkeling is belangrijk voor zowel individuen als organisaties. Hoewel de opleidingsbudgetten in de culturele sector kunnen variëren, zijn er genoeg mogelijkheden om te groeien, zelfs met beperkte middelen. Het is belangrijk om je bewust te zijn van de beschikbare budgetten, proactief met je leidinggevende te overleggen en een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen. Zo kun je optimaal gebruikmaken van de kansen voor professionele groei en ontwikkeling.

Interessant voor anderen?