De rol van marketing en communicatieprofessionals bij DEI
In deze presentatie deelt Nadine Ridder haar visie op de rol van marketing- en communicatieprofessionals op het gebied van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Ze bespreekt het toegankelijk maken van cultureel aanbod en de uitdagingen in de praktijk, zoals geloofwaardige communicatie, tokenisme en het meten van resultaten.
Deelsessie 1A: Hoe identiteit kijkgedrag naar kunst en cultuur beïnvloedt
Door: Hamza Ouamari
Vorm: presentatie
Doelgroep: allen
Wie je bent en waar je vandaan komt heeft een grote invloed op de cultuur waar je bekend mee bent. In de kunst- en cultuursector is het Westerse perspectief de norm, maar er zijn zoveel meer verhalen te vertellen!
Hamza Ouamari maakt je in deze sessie bewust van de werkwijze die je als communicatiemedewerker kan aannemen om verschillende perspectieven te gebruiken bij het communiceren over cultuur. Je leert in deze sessie intersectioneel (het bewustzijn dat mensen op meerdere assen kunnen afwijken van de norm) te denken, zodat je informatie van bijvoorbeeld curatoren of programmeurs kan verrijken en voor verschillende doelgroepen relevant kan maken.
Deelsessie 1B: Inclusieve organisatie versus inclusieve marketing (VOLGEBOEKT)
Door: Demelzha Blinker
Vorm: workshop
Doelgroep: allen
Als marketeer ben je de schakel tussen het publiek en de culturele organisatie. Er wordt van marketeers dan ook veel verwacht als het aankomt op het toegankelijk maken van cultureel aanbod bij een breed publiek. De invloed die je hebt, bepaalt echter voor een groot deel wat je wel en niet kan bereiken; inclusieve marketing kan niet zonder inclusieve organisaties.
In deze sessie ga je in gesprek met Demelzha Blinker en de deelnemers over de rol van de marketeer in het optimaliseren van de inclusieve koers van culturele organisaties. De opbrengst van deze sessie is dat je je bewust bent over je invloed en hoe je – ongeacht je niveau – kan bijdragen aan diversiteit en inclusie.
Deelsessie 1C: Digitale toegankelijkheid in online marketing (VOLGEBOEKT)
Door: Alicia Hoost
Vorm: presentatie & Q&A
Doelgroep: allen
Marketing en communicatieprofessionals kunnen veel doen om de digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren.
In deze sessie geeft Alicia Hoost een korte presentatie over digitale toegankelijkheid van online kanalen als socials, ticketingshops en website en de manieren waarop dit kan leiden tot inclusie. Daarna kan je bij Alicia terecht met vragen uit de praktijk over het toegankelijk maken van online marketingcommunicatie.
Deelsessie 1D: The Culture, een nieuwe generatie meedenkers en doeners
Door: Martin van Engel
Vorm: presentatie
Doelgroep: allen
The Culture is een term die wordt gebruikt om een jonge, meerstemmige en cultureel diverse generatie aan te duiden. Deze groep die grofweg tussen de 20 en 30 jaar oud is, is geïnteresseerd in cultuur, maar verwacht wel dat zij actief kunnen meedenken en meedoen.
Martin van Engel vertelt wat the Culture kenmerkt, hoe culturele organisaties deze doelgroep kunnen betrekken en over de kloof die hij ziet tussen marketingstrategieën van culturele organisaties en deze doelgroep.
Deelsessie 1E: Dilemma’s op donderdag: keuzes maken rondom inclusieve communicatie
Door: Ailing Eelman
Vorm: Workshop en Q&A
Doelgroep: junior en medior communicatiemedewerkers
Hoe communiceer je naar/met je doelgroepen in een tijd waarin weinig mensen het met elkaar eens zijn? De juiste keuze is er vaak niet, maar als communicatiemedewerker kan je wel bewuste keuzes maken.
In deze interactieve sessie bespreek je met Ailing Eelman en de andere deelnemers dilemma’s en vraagstukken waar jij mee te maken hebt in je werk, gericht op externe inclusieve communicatie. Je helpt elkaar verder met praktische tips en ideeën.
Deelsessie 2A: Hoe benut en behoud je divers marketingtalent?
Door: Martin van Engel
Vorm: presentatie
Doelgroep: senior marketingmedewerkers of -managers
Nog al te vaak lukt het culturele organisaties niet om de samenstelling van teams structureel te veranderen. Naast de instroom zou het behouden en benutten van het potentieel van medewerkers een continu aandachtspunt van senior marketeers en managers moeten zijn. In deze sessie krijg je tips en tricks over het aantrekken, benutten en behouden van divers marketingtalent.
Deelsessie 2B: Van artistiek product naar passende content voor de juiste doelgroep (VOLGEBOEKT)
Door: Demelzha Blinker
Vorm: workshop
Doelgroep: junior en medior communicatiemedewerkers
Marketingcommunicatie-uitingen als trailers, reclamevideo’s, publiciteitsteksten, publiciteits- en campagnebeelden bepalen voor een groot deel of (potentieel) publiek zich aangesproken voelt tot een voorstelling, expositie of ander cultureel product. Als marketing- of communicatiemedewerker kan je ervoor zorgen dat je ook in de ontwikkeling van deze uitingen een breder perspectief behoudt.
In deze workshop leert Demelzha Blinker je aan de hand van een analyse hoe je een artistiek product vertaalt naar inclusie in de communicatie voor het bereiken van de gewenste doelgroepen.
Deelsessie 2C: Dilemma’s op donderdag: keuzes maken rondom inclusieve communicatie (VOLGEBOEKT)
Door: Ailing Eelman
Vorm: Workshop en Q&A
Doelgroep: junior en medior communicatiemedewerkers
Hoe communiceer je naar/met je doelgroepen in een tijd waarin weinig mensen het met elkaar eens zijn? De juiste keuze is er vaak niet, maar als communicatiemedewerker kan je wel bewuste keuzes maken.
In deze interactieve sessie bespreek je met Ailing Eelman en de andere deelnemers dilemma’s en vraagstukken waar jij mee te maken hebt in je werk, gericht op externe inclusieve communicatie. Je helpt elkaar verder met praktische tips en ideeën.
Deelsessie 2D: Onderzoek: wie bereiken we (en wie nog niet)? (VOLGEBOEKT)
Door: Tamara Bakker
Vorm: presentatie & gesprek
Doelgroep: allen
De code Diversiteit & Inclusie heeft voor ogen dat de culturele en creatieve sector de brede diversiteit van de Nederlandse samenleving representeert. Maar hoe weet je of dit ook daadwerkelijk lukt? Meten is weten.
Onderzoeker Tamara Bakker presenteert hoe onderzoek je kan helpen om je publieksbereik in kaart te brengen en illustreert dit aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden. De sessie is gevuld met concrete handvatten voor marketing en beleid en biedt tevens ruimte om in gesprek te gaan: hoe kun jij bij jouw eigen organisatie onderzoeksdata effectief inzetten?
Deelsessie 2E: Digitale toegankelijkheid in online marketing (VOLGEBOEKT)
Door: Alicia Hoost
Vorm: presentatie & Q&A
Doelgroep: allen
Marketing en communicatieprofessionals kunnen veel doen om de digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren.
In deze sessie geeft Alicia Hoost een korte presentatie over digitale toegankelijkheid van online kanalen als socials, ticketingshops en website en de manieren waarop dit kan leiden tot inclusie. Daarna kan je bij Alicia terecht met vragen uit de praktijk over het toegankelijk maken van online marketingcommunicatie.
Over de opbrengst van dit event, een blik op de toekomst en vervolgstappen voor marketing- en communicatieprofessionals door Demelzha Blinker, Hamza Ouamari, Rebecca Sigmond en Hilde Smetsers.