Verbinden met huidig en nieuw publiek

Verbinding maken met je publiek

Tijdens de inspiratiemiddag publiekswerking die Cultuurmarketing samen met Kunstloc Brabant organiseerde op 14 november 2019, onderzochten we hoe je als organisatie door publiekswerking een sterke verbinding kunt maken met huidig en nieuw publiek.

Door redactie

Fotografie

William van der Voort

Publiekswerking is het leggen van verbindingen tussen je organisatie, publiek en het artistieke product. Bij Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) in Gent, Het Nationale Theater (HNT) in Den Haag en het Van Abbemuseum in Eindhoven maakt publiekswerking al langer onderdeel uit van de werkwijze. De inspiratiemiddag op 14 november 2019 stond in het teken van de betekenis van publiekswerking voor culturele organisaties. Peter Aerts van S.M.A.K., Rahena Ganga en Martijn Westerop van het Nationale Theater, en Loes Janssen van het Van Abbemuseum vertelden hoe zij vorm geven aan publiekswerking binnen hun organisatie.

Zorg voor een sterke samenwerking tussen de afdelingen

Peter Aerts, teamleider marketing, communicatie & publiekswerking bij S.M.A.K., begon met een uitleg van wat publiekswerking voor hem inhoudt. Publiekswerking is volgens Aerts waar educatie, participatie, inclusieve projecten, outreach, partnerships en communicatie samenkomen. “Eigenlijk gaat alles over het begrijpen van wat er in het hoofd en hart van je publiek zit.”