Persoonlijke aanbevelingen bij Zwolse theaters

De route naar CRM succes

Volle theaterzaal
#Data
7 dec 2021

Het belangrijkste doel van de marketingafdeling bij Zwolse theaters is het krijgen van de juiste persoon in de juiste zaal, vertelt Edo Feenstra, CRM marketeer bij Zwolse theaters. Hoe krijg je die daar? Een persoonlijke benadering van gasten speelt een grote rol om de retentie te verhogen. 

Door Patricia Liplijn & Marloes Reuderink
werkzaam bij Cultuurmarketing
Dit artikel kwam tot stand aan de hand van een interview met Edo Feenstra, CRM medewerker bij Zwolse theaters, en Sander van Rooijen, online marketeer bij Smart Connections in oktober 2021. Deze case is gesponsord door Smart Connections.

Hoe benader je 45 duizend mensen tegelijk op een persoonlijke manier? Na een lange tijd van generieke e-mails verspreiden onder hun bezoekers maakte Zwolse theaters de overstap naar een vorm van communicatie met hun publiek die persoonlijker aanvoelt. Customer engagement company Smart Connections hielp hen met deze CRM-strategie. Naast advies en ondersteuning, biedt Smart Connections een CRM en marketing automation tool aan waarin je de data van de bezoekers op één plek kunt verzamelen, bewaren en analyseren. Zwolse theaters verzamelt bezoekmotieven, eerdere aankopen, (route)voorkeuren en andere data van de bezoeker. Deze data worden strategisch ingezet om mailings van persoonlijke, relevante content voor elke bezoeker te voorzien.