Van productgericht naar klantgerichte strategie

Service en klantloyaliteit vormen kern van Makro’s CRM beleid

#Branding #Data
9 feb 2016

Klantgericht ondernemen is cruciaal in zowel de cultuur- als de commerciële sector, zoals bij groothandel Makro. Volgens CRM-manager Michel Brakenhoff is Makro meer dan een winkel; het is een stadscentrum waar klanten actief worden betrokken.

Door redactie

Fotografie

Christian Naccarato (Pexels)

Om de klanten en hun wensen beter te begrijpen heeft Makro klantprofielen gemaakt op basis van consumptiegedrag. Deze klantprofielen staan los van de verkoop die via horecabedrijven gaat, omdat daarvoor een aparte strategie wordt gevoerd.

Tweewekelijks ontvangen de verschillende doelgroepen een pakket met zes of zeven folders. In de toekomst wil Makro gaan peilen welke folders klanten wel of niet willen ontvangen en die informatie ook integreren in de klantprofielen die aan de ledenpassen zijn gelinkt. Wellicht kunnen de folders dan steeds meer klant-georiënteerd worden ingericht in plaats van product-georiënteerd. Sinds maart 2015 is er online al een individuele en gepersonaliseerde folder voor actieve klanten beschikbaar.

Hoe Makro zich in de toekomst verder wil profileren? Een verschuiving van transactie naar inspiratie met exclusieve aanbiedingen en ‘must haves’ vormen daarvoor het uitgangspunt.