Drie jaar geleden begon het museum met het verbeteren van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. “Er zijn in Nederland 3,5 miljoen mensen met een handicap die dagelijks zowel fysieke als mentale obstakels ondervinden waardoor zij geen toegang vinden tot jouw museum en het verhaal dat je wil vertellen. Het Van Abbemuseum wil toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht culturele achtergrond, gender of beperkingen,” aldus Marleen Hartjes, projectcoördinator van het Special Guests Programma.Tijdens de inspiratiemiddag over doelgroepmarketing op 13 april 2017 legde Hartjes uit waarom juist deze doelgroep zo belangrijk is en hoe je haar het beste bedient.
Radicaal en gastvrij zijn de pijlers van het Van Abbemuseum, museum voor moderne en hedendaagse kunst. Radicaal in hun tentoonstellingen en het experimenteren met nieuwe kunstenaars en kunstvormen. “Echter, dit kan niet zonder dat je de bezoeker op een gastvrije manier mee neemt in dit laboratorium,” vertelt Hartjes. “Wij vinden de mening en ervaring van onze bezoekers erg belangrijk, want iedereen die bij ons binnenkomt neemt zijn eigen verhaal mee en ziet de kunst vanuit zijn eigen perspectief. Wij wilden deze verschillende perspectieven gebruiken en deel uit laten maken van het verhaal dat wij als museum willen vertellen.”
Tijdens het nadenken over de verschillende perspectieven kwam het museum terecht bij een doelgroep die zij tot nu toe altijd over het hoofd hadden gezien en waarvoor zij nog nooit eerder een specifiek programma hadden gemaakt. Toch zijn mensen met een beperking een belangrijke doelgroep om bij stil te staan. Deze groep is namelijk groter dan alle basisschoolleerlingen en middelbare schoolleerlingen bij elkaar. Bovendien zal door de vergrijzing deze groep alleen maar toenemen.