Het Stedelijk Museum raakt de juiste snaar met mediaorkestratie

Met ‘De verliefde camera’ presenteert het Stedelijk Museum in 2017 het grootste overzicht van Ed van der Elsken in 25 jaar. Hij is één van de grootste Nederlandse fotografen en documentaire filmers van de 20e eeuw. Frederike van Dorst, senior marketeer bij het Stedelijk Museum, laat zien welke mediakanalen er op welk moment zijn ingezet voor deze case.

Door redactie

Fotografie

Stedelijk + Flickr

Met mediaorkestratie maak je keuzes over de inzet van merkcommunicatie op verschillende (social) media. Het zorgvuldig op elkaar afstemmen van mediagebruik over een bepaald tijdspad is hierbij essentieel.

Tijdens de Cultuurmarketing bijeenkomst op 18 september jl. presenteerde Hilde Voorveld haar SWOCC-publicatie over ‘Mediaorkestratie’ met handvatten voor effectieve mediaorkestratie. Aanvullend op de presentatie over het wetenschappelijk onderzoek van Hilde Voorveld, liet Frederike van Dorst zien hoe het Stedelijk mediaorkestratie in de praktijk uitvoert aan de hand van de campagne voor de tentoonstelling over Ed van der Elsken.

“De doelstelling van deze campagne was om een zo’n groot en breed mogelijk publiek te bereiken en lokale, regionale en landelijke zichtbaarheid te genereren,” begint Van Dorst haar presentatie. Niet lang voor de tentoonstelling was er al veel aandacht geweest voor Ed van der Elsken. In het Stadsarchief Amsterdam was in 2014 de tentoonstelling ‘Amsterdam!’ en het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam had een restauratieproject van 45.000 dia’s die te zien waren bij Theaterfestival De Parade. De marketeers van Stedelijk Museum vroegen zich daarom af of het publiek wéér enthousiast te krijgen was voor deze tentoonstelling.